Sökning: "funktionsvariation"
Visar resultat 26 - 30 av 151 uppsatser innehållade ordet funktionsvariation.
26. Främjande och hindrande faktorer för barn och ungas fysiska aktivitet : En intervjustudie med fritidspedagoger och lärare i grundskolan
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet bland barn och unga har förändrats världen över. Den digitala utvecklingen går fort och vi blir alltmer stillasittande, vilket kan få skadliga hälsoeffekter i form av icke-smittsamma sjukdomar. Skolmiljön och pedagoger är viktiga för att främja fysisk aktivitet bland barn och unga. LÄS MER
27. E-tjänster För Alla!? : Studie av myndigheters e-tjänster för användare med funktionsvariation
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : I världens snabbt ökande digitalisering är behovet av digitala samhällstjänster stort. Problemet är att dessa e-tjänster inte är tillgängliga för alla individer, vilket de ska vara enligt DOS-lagen. Tidigare forskning har kommit fram till att användargenererad information utgör framtiden för myndigheters e-tjänster. LÄS MER
28. Att vara äldre men yngst i det digitaliserade samhället - En kvalitativ intervjustudie om digitaliseringens effekter för äldres deltagande i det offentliga rummet.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Vi lever idag i ett allt mer digitaliserat samhälle. Många av de aktiviteter vi gör i vår vardag har genomgått omvälvande förändringar och flertalet grundläggande och nödvändiga tjänster är idag tillgängliga via datorer och smartmobiler. Denna digitala utveckling driver på en social acceleration som förändrar det offentliga rummet. LÄS MER
29. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER
30. Var är min identitet? : En intersektionell förståelse av representation i UR:s program ”Tripp, Trapp, Träd”
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka identitetskategorier som representeras i tv riktad till barn i förskola, och vidare problematisera representationen genom ett intersektionellt perspektiv med fokus på hur olika identitetskategorier samverkar i konstruktionen av identitet. Studien utgår från en tematisk analys av UR:s program “Tripp, Trapp, Träd”. LÄS MER