Sökning: "genus jämställdhet rätt"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden genus jämställdhet rätt.

  1. 1. Byggbranschen vs. Vård- och omsorgsbranschen: “Kommer någon vinna jämställdhetsracet?” : En studie om hur jämställdhet presenteras i års- och hållbarhetsrapporter inom en kvinnodominerad och en mansdominerad bransch

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Meijer; Anna Rossbrei; [2023]
    Nyckelord :2030 Agenda; Equality; female-dominated industry; gender; GRI; male-dominated industry; sustainability report; sustainability reporting; Agenda 2030; GRI; genus; hållbarhetsrapport; hållbarhetsrapportering; jämställdhet; kvinnodominerad bransch; mansdominerad bransch;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jämställdhet definieras av Jämställdhetsmyndigheten (2022) som att “...kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter”. LÄS MER

  2. 2. Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Max Mårtensson; Helena Sundin; [2022-03-17]
    Nyckelord :Traditionella könsmönster; Jämställdhet; Genus; Kön; Fritidshem; Pedagoger; Lärare i fritidshem; ; Socialkonstruktionism; Normer; Tematisk analys; ; Medvetenhet;

    Sammanfattning : Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka traditionella könsmönster är en del av fritidshemmets ansvar i läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2019). LÄS MER

  3. 3. “Jag har rätt till att vara orolig” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares konstruktion av män i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ali Mohammed; Sara Salehpour; [2021]
    Nyckelord :Genus; intersektionalitet; jämställdhet; maskulinitet; män i förskolan; pedofil;

    Sammanfattning : The purpose of the study has been to apply a gender perspective to analyze and discuss how men are perceived in preschool. Based on previous research, we have identified that there is a stigma or notion that men are a potential threat. LÄS MER

  4. 4. SD-Kvinnorna och den socialkonservativa feminismen : Synen på jämställdhet, SD-Kvinnors representation i SD-Kuriren och politiska diskussioner

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Idéhistoria

    Författare :Therése Lizette Gripenhjärta; [2021]
    Nyckelord :SD-Women; Sweden Democrats; Sweden; Women s union; Social conservatism; Equality; Gender; History of ideas; SD-Kvinnor; Sverigedemokraterna; Sverige; Kvinnoförbund; Socialkonservatism; Jämställdhet; Genus; Idéhistoria;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker Sverigedemokraternas kvinnoförbund SD-Kvinnor och hur förbundet ser på jämställdhet. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ett kvinnoförbund på högerkanten formeras och att analysera denna formering utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Trolla med normer snarare än "rätt och fel". En studie om pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Efthymia Michailidou; Natalia Herraiz Caldenius; [2021]
    Nyckelord :Preschool didactics; social constructionism; gender pedagogy; norm-critical pedagogy; drama pedagogy; gender; social construction; meaning-making; children s interpretive reproduction; learning in the making; drama role; language use; norms; Förskoledidaktik; Socialkonstruktionism; genuspedagogik; normkritisk pedagogik; dramapedagogik; genus; social konstruktion; meningsskapande; barns tolkande reproduktion; lärande i tillblivelse; dramalek; kunskap; språkbruk; normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama samt att belysa vilka eventuella utmaningar de möter i arbetet. Studien präglas av kvalitativ metod och utgår ur ett socialkonstruktionistisk perspektiv. LÄS MER