Sökning: "genus och språk"

Visar resultat 31 - 35 av 305 uppsatser innehållade orden genus och språk.

  1. 31. "Det är inte coolt att skriva långa och bra texter" : Hur lärare arbetar med skrivförmågan och skillnader mellan pojkar och flickor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emma Klarqvist; [2021]
    Nyckelord :Writing skill; gender; elementary school; genre pedagogy; writing proficiency; Skrivförmåga; genus; grundskola; skrivundervisning; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare arbetar med skrivförmågan i årskurs 4–6 och om de ser några skillnader inom skrivförmågan mellan pojkar och flickor samt hur de i så fall motverkar dessa skillnader. Nejman (2020) menar att skillnaderna i betyg mellan pojkar och flickor är ett av skolans största likvärdighetsproblem. LÄS MER

  2. 32. Föreställningar om det kvinnligt respektive manligt kodade språket : En kritisk diskursanalys av läromedel för Svenska 1 på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Persson; [2021]
    Nyckelord :Språk; kön; genus; genussystem; läromedel; kvalitativ innehållsanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka föreställningar om språk och kön som synliggörs i utvalda läromedel för Svenska 1 på gymnasiet, samt vilka värderingar om könsstereotyper som förmedlas. Utifrån den kvalitativa innehållsanalysen kunde tre teman utläsas och analyseras: det manliga språket som norm, könsstereotypa föreställningar om kvinnligt och manligt samt normbrytande diskurs. LÄS MER

  3. 33. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER

  4. 34. Gymnasieelevers attityder till skönlitteratur : Om relationen mellan attityder, förmågor och gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :upper-secondary*; attitudes; literature; fiction; literacy; gymnasie*; attityder; skönlitteratur; fiktion; textkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gymnasieelevers läs- och skrivförmågor och deras attityder till skönlitteratur samt hur dessa skiljer sig mellan olika gymnasieprogram. Studien jämför främst högskoleförberedande program medyrkesförberedande program, men ser även på skillnader mellan enskilda program. LÄS MER

  5. 35. Användning av formativ bedömning för att undervisa i genus på teknikprogrammet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Valeria Lundberg; [2021]
    Nyckelord :bedömningsmatris; formativ bedömning; genus; kamratrespons; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Efter att eleverna har avslutat kursen Teknik 1 på teknikprogrammet förväntas de kunna beskriva hur föreställningar inom teknikområdet påverkar uppfattningar om genus samt hur genus påverkar teknik och teknikutveckling. Det finns en stor brist på både forskning och undervisningsmaterial om genus och teknik. LÄS MER