Sökning: "glädje som motstånd"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden glädje som motstånd.

  1. 1. Att hitta hem : En queerfenomenologisk studie om transglädje och den queera konsten att misslyckas

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Etnologi

    Författare :My Thelin Schmidt; [2023]
    Nyckelord :Trans joy; transgender; LGBT ; positive experiences; authenticity; queer phenomenology; trans failure; joy as resistance; minority stress; qualitative research; Transglädje; transpersoner; HBTQ ; positiva erfarenheter; autenticitet; queerfenomenologi; transmisslyckande; glädje som motstånd; minoritetsstress; kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : In this thesis, the author explores what trans joy can be, and how it manifests in trans people’s everyday lives. Sara Ahmed’s theoretical framework Queer Phenomenology (2006) along with B Lee Aultman’s Trans Phenomenology (2018) directs the analysis towards an epistemological understanding of transness and trans joy. LÄS MER

  2. 2. Äldre personers upplevelser av att delta i supramaximal högintensiv träning sex månader efter träningsperioden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Emil Grönberg; Marika Lindahl; [2021]
    Nyckelord :High-intensity interval training; Sprint interval training; Qualitative study; Sedentary; Affective response; Regulated; Högintensiv intervallträning; Sprint-intervallträning; Kvalitativ studie; Stillasittande; Affektiv respons; Anpassad;

    Sammanfattning : Introduktion: Fysisk aktivitet har stor betydelse för en god hälsa när vi åldras. Trots det är en stor andel av äldre personer stillasittande. Brist på tid och obehagliga upplevelser ses som hinder till träning. Högintensiv träning kan utföras på kort tid och kan ge större hälsofördelar än medelintensiv träning. LÄS MER

  3. 3. Samhällskunskapsläraren i informationsflödet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mattias Josefsson; [2018]
    Nyckelord :samhällskunskapslärare; läromedel; kvalitativ intervju; gymnasieskola; informationsflöde; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för hur samhällskunskapslärare på gymnasiet upplever yrkesrollen utifrån deras förståelse av den informationstäta digitala samtidens möjligheter gällande val av läromedel samt hur utvecklingen utmanat eller konfirmerat det som lärarna menar är eftersträvansvärd samhällskunskapsundervisning. Den teoretiska ansatsen är inspirerad av Anders Perssons teori som bygger dels på kontinental existensfilosofi, dels på en modifierad version av Gert Biestas begreppsapparat för god utbildning. LÄS MER

  4. 4. Arbetsledarens kommunikativa förmågor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johannes Åkesson; Blåder Markus; [2018]
    Nyckelord :leadership; communication; skills; co-workers; ledarskap; kommunikativa; förmågor; medarbetare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en ökad förståelse av vilka kommunikativa förmågor som är viktigast för att kunna påverka medarbetares kompetensutveckling på arbetsplatsen. Genom intervjuer med arbetsledare har undersökningen sökt svar på frågan; Vilka kommunikativa förmågor är enligt arbetsledare viktigast för att kunna påverka medarbetares kompetensutveckling på arbetsplatsen? Undersökningen är genomförd utifrån en kvalitativ narrativ metod beskriven av Bryman (2008). LÄS MER

  5. 5. Surfplattan i förskolan : Förskollärares syn på surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Andersson; Amanda Hallqvist; [2017]
    Nyckelord :Tablet; didactics; digital tools; preschool.; Surfplatta; didaktik; digitala verktyg; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra sex förskollärares uppfattningar om surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet. Utifrån syftet har tre frågeställningar konkretiserats vilka fokuserar på vad förskollärare uttrycker att surfplattan används till, hur den används samt vilka för- och nackdelar förskollärare uttrycker finns med användandet av surfplattan. LÄS MER