Sökning: "hjälp och stöd för barn med ADHD"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden hjälp och stöd för barn med ADHD.
1. Föräldrars erfarenhet av att ha barn med diagnosen ADHD : En Litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund ADHD är en neuropsykiatrisk sjukdom som skapar svårighet med impulsivitet, hyperaktivitet och koncentration. Barn med denna diagnos har stor risk att hamna i ett flertal ogynnsamma situationer. Inom vården läggs stort fokus av sjuksköterskan på barnet i sig, men ofta glöms föräldern i situationen bort. LÄS MER
2. Är lärare redo? : En kvalitativ studie om lärares beredskap för att möta och stödja elever med ADHD
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Ett barn med ADHD kan uppleva svårigheter med lärande och att utveckla vänskapsrelationer, vilket medför att skolan kan bli en utmaning. Oavsett vad eleven har för svårigheter är skolan ansvarig att erbjuda stöd och utforma undervisningen så eleven får förutsättningar att lyckas. LÄS MER
3. Föräldrars upplevelse av sjukvården gällande sitt barn med ADHD : En deskriptiv litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Att ha ADHD påverkar många aspekter i livet. Barn kan ha svårigheter med att bibehålla uppmärksamhet, impulskontroll och känsloreglering. Sjuksköterskor möter barn med ADHD inom all hälso- och sjukvård. LÄS MER
4. ADHD hos elever i grundskolan - En kvantitativ studie om vilka som initierar ADHD-utredningar på grundskoleelever
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of our thesis has been to increase the knowledge about the need of investigating children who may have ADHD in order to contribute to more children receiving the support and understanding they need to be able to succeed in school. In our research, we have investigated which initiator that initiates ADHD investigations in the majority of cases for children in primary school and elementary school at the ages 0-16. LÄS MER
5. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER