Sökning: "ingesund"

Visar resultat 21 - 25 av 136 uppsatser innehållade ordet ingesund.

  1. 21. Vad innebär ett konstnärligt uttryck och hur kan det bedömas? : En litteratur- och begreppsstudie gällande kunskapens karaktär och dess uttryck i den estetiska läroprocessen i musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Andreas Fransson; [2013]
    Nyckelord :music; aesthetics; knowledge; judgment; musik; estetik; kunskapstradition; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på vilka kunskapsformer som kan synliggöras i Skolverkets kursplan för ämnet musik samt hur dessa kunskapsformer kan relateras till Skolverkets offentliga dokument kring bedömning och innehåll av musikämnet. Uppsatsen bygger på textanalys och litteraturstudier. LÄS MER

  2. 22. Ensembleundervisning på lika villkor : En studie om fyra ensemblepedagogers syn på genuspedagogiska förhållningssätt och handlingar vid ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Ella Hurtig; [2013]
    Nyckelord :ensemble education; gender education; gender equality; music education; ensembleundervisning; genuspedagogik; jämställdhet; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka relationen mellan styrdokumen­tens föreskrifter gällande jämställdhet och lärares hantering av detta i ensemble­undervisning inom jazz och populärmusik på gymnasiet. Jag har valt att analysera ensemblepedagogernas förhållningssätt och handlingar vid ensembleundervisning utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 23. Sång i jazzgenren på gymnasienivå : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på undervisning och arbetssätt inom genreområdet jazz

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Nellie Waite; [2013]
    Nyckelord :jazz; upper secondary school; high school; vocal teacher; teaching; tool; socio-cultural perspective; jazz; gymnasiet; improvisation; sångpedagog; undervisning; redskap; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad insikt i hur sånglärare med utgångspunkt i kursplanens mål om genrebreddning hanterar genreområdet jazzsång i sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Genom att intervjua fyra sångpedagoger verksamma på gymnasiets estetiska program har jag tagit reda på vad som enligt dem kan betecknas som ett genreenligt sound eller genrespecifika egenskaper speciellt viktiga för jazzsång, hur dessa kunskaper kan förmedlas till eleverna samt hur sångpedagoger använder sig av jazzsångens genrespecifika element i sångundervisningen. LÄS MER

  4. 24. Alla ensembler är en grupp människor : Musiklärares syn på arbetet med gruppdynamik i elevensembler

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Agnes Casimir Lindholm; [2013]
    Nyckelord :group dynamics; groups; teaching; group definitions; ensembles; ensemble leader; group psychology; interaction; symbolic interactionism; Lewin; Forsyth; gruppdynamik; grupper; undervisning; gruppdefinitioner; ensembler; ensembleundervisning; ensembleledare; gruppsykologi; interaktion; interaktionism; Lewin; Forsyth;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, beskriva och analysera musiklärares syn på sitt arbete med gruppdynamik i ensembleundervisning inom olika musikgenrer. Metoden som har använts för att uppnå detta är kvalitativa intervjuer enligt hermeneutisk metod samt analyser. LÄS MER

  5. 25. "…ty det är essensen av vad vi håller på med…" : En kvalitativ studie i utveckling av personligt uttryck hos improvisationsmusiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Måns Allroth; [2013]
    Nyckelord :Music; jazz; improvised music; improvisation; personal expression; personal voice; learning; teaching; education; pedagogy and socio-cultural perspective; Musik; jazz; improvisationsmusik; improvisation; personligt uttryck; lärande; pedagogik; musikundervisning och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen om vilken syn frilansande och undervisande improvisationsmusiker har kring skapandet av ett personligt uttryck och hur de anser att ämnesområdet kan hanteras i musikundervisning. I bakgrundskapitlet ges en överblick av begreppet personligt uttryck och därefter följer en presentation av tidigare litteratur och forskning inom ämnesområdet. LÄS MER