Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förstår vi varandra? : Sjuksköterskans upplevelse av att kommunicera med patienter som har en intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Malin Lindholm; Miranda Kristiansson; [2023]
    Nyckelord :Barrriärer; Kommunikation; Intellektuell funktionsnedsättning; Personcentrerad vård; Sjuksköterska; Upplevelser;

    Sammanfattning : Introduktion: En av 100 personer har en intellektuell funktionsnedsättning i Sverige. Intellektuell funktionsnedsättning betyder en nedsatt förmåga att förstå, lära in, använda information och att hantera vardagen. LÄS MER

  2. 2. Exploring the perspectives of current and future sibling caregivers to a person with a neurodevelopmental disorder – implications for occupational therapy. A scoping review.

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Kayleigh Tudor; [2023]
    Nyckelord :Adults; Brothers; Intellectual Disability; Learning Disability; Occupational Therapy; Sisters;

    Sammanfattning : Introduction: Numerous studies have examined caregiver burden and stress, yet few represent the perspective from the sibling caregiver of a person with a neurodevelopmental disorder within the context of occupational therapy practice. Therefore, this scoping review provides a review of current evidence. LÄS MER

  3. 3. En integrativ litteraturstudie om konsekvenser av att växa upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Beatrice Kangas; [2023]
    Nyckelord :intellectual disorder; developmental disorder; sibling; children; adolescence; young adults; risk and protective factors; integrative review; identity development; coping strategies; funktionsnedsättning; syskon; barn; unga; unga vuxna; risk- och skyddsfaktorer; integrativ litteraturstudie; identitetsutveckling; copingstrategier;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka konsekvenser för barn, unga och unga vuxna i åldern 0-25 år som växer upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning. Dessutom är syftet att identifiera betydande faktorer för att uppnå ökad kunskap om hur professionella inom hälsooch sjukvård kan utveckla arbetet och bemötandet till barnen och deras familjer. LÄS MER

  4. 4. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  5. 5. Grief Support for Children with Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorder : A Systematic Literature Review

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Maria Bonin; [2022]
    Nyckelord :Grief; support; intervention; children; autism spectrum disorder; intellectual disabilities;

    Sammanfattning : Children with intellectual disabilities and autism spectrum disorder are in danger of developing serious mental health issues after the death of a beloved person. They are considered as not being able to grieve and understand the concept of death, which leads to exclusion from grieving processes and rituals. LÄS MER