Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Genus och sexualitet i läromedel : En jämförande analys av två gymnasieläromedel för svenska som andraspråk 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessika Herrán Stålenbring; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; svenska som andraspråk; gymnasiet; sexualitet; könsidentitet; genus; heteronormativitet; innehållsanalys; diskursteori;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument är tydliga gällande inkluderande av samtliga elever oavsett sexualitet, kön eller eventuell könsöverskridande identitet. Med utgångspunkt i detta och de båda begreppen genus och könsroller var studiens syfte att undersöka hur genus, sexualitet och identitet framställs i två undersökta läromedel för svenska som andraspråk på gymnasiet (Kontext – Svenska som andraspråk 2–3 samt Svenska som andraspråk 2 & 3). LÄS MER

  2. 2. Lättläst mellan raderna : En jämförande transitivitetsanalys mellan skönlitterär text och dess lättlästa version utifrån ett läsförståelseperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Michael Bakken; [2018]
    Nyckelord :Transitivity analysis; comparative analysis; reading comprehension; literature; easy read; Transitivitetsanalys; komparativ analys; läsförståelse; lättläst; skönlitteratur;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze, investigate and compare the eventual differences within the aspects of the ideational metafunction, of the systemic functional linguistics, between two fictional novels and their respective easy-Swedish versions, looking at chosen variables within the theory. The study also investigates how the eventual differences, effects the potential reader by setting the results of the analysis against contemporary research in reading comprehension. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens plats i svenskundervisningen : En jämförande analys av svenskämnesuppfattningar och skönlitteratur på en svensk och en åländsk gymnasieskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Larsson; Sigrid Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Intervjuer; Litteratur; Svenskämnesuppfattningar; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studies ansats är att undersöka hur svensklärare verksamma inom två skolsystem ser på skönlitteraturens funktion i svenskundervisningen, och om detta kan säga något om vilka svenskämnesuppfattningar som dominerar på respektive skola. Detta kopplas till den rådande skoldebatten, där den svenska skolan ofta jämförs med den finska gällande elevers resultat, kvaliteten på undervisningen och synen på lärarna. LÄS MER

  4. 4. Den trogna nyöversättningen?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Josefin Rosén; [2013-03-06]
    Nyckelord :översättningsvetenskap; nyöversättning; the retranslation hypothesis; skönlitteratur; la Dérobade;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att testa the retranslation hypothesis, hypotesen om att nyöversättningar är mer originalnära än förstaöversättningar, genom en jämförande analys av utdrag ur de två svenska översättningarna av den franska romanen La Dérobade. Pga studiens begränsade storlek dras inga generella slutsatser, men under jämförelsen noteras en stor skillnad i originalnärhet hos översättarna och undersökningen ger stöd åt the translation hypothesis. LÄS MER

  5. 5. Jämförande stilanalys av Fyrvaktaren och Händelser vid vatten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Sara Maria Holmberg; [2011]
    Nyckelord :skönlitteratur; litterär stilistik; perspektiv; kodväxling; populärlitteratur; höglitteratur; neutral romanprosa; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet var att jämföra två tematiskt likvärdiga böcker avseende språk och stil. En av böckerna är skriven av en höglitterär författare, den andra av en populärlitterär. Böckerna som jämfördes är Kerstin Ekmans Händelser vid vatten och Camilla Läckbergs Fyrvaktaren. LÄS MER