Sökning: "kamratrespons"

Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade ordet kamratrespons.

  1. 11. Checklista som verktyg för kamratrespons i svenskundervisning : – En kvalitativ undersökning om årskurs 4–6 elevers och lärares uppfattningar om kamratrespons

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Victoria Börjestål Weberg; Judith Helmersson; Amanda Persson; [2022]
    Nyckelord :kamratrespons; kamratbedömning; checklista; skrivutveckling; svenskämnet; elever; lärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Svordomar i skolan : En undersökning av kamratrespons på attityder till svordomsanvändning hos högstadieelever

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Sandén; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; högstadieelever; kamratrespons; sociokulturellt perspektiv; svordomar;

    Sammanfattning : Kamratrespons som arbetsform är en del av den formativa bedömningen och har stor potential i elevers lärande och utveckling. Syftet med denna studie var att fördjupa bilden av hur anonymiserad kamratrespons kan bidra till elevers kunskapsutveckling i ett område som rör svordomar. LÄS MER

  3. 13. Lärares metoder vid kamratrespons i svenska : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Persson; Judith Helmersson; Victoria Börjestål Weberg; [2022]
    Nyckelord :peer assessment; peer response; teacher; students; formative feedback; elementary; primary; formativ bedömning; kamratbedömning; kamratrespons; lärare; elever; svenskämnet.;

    Sammanfattning : Peer response is used in classrooms around the world to involve pupils in the assessment methods. The intention is to examine the effects of the methods and tools teachers use in peer response by answering following questions: What methods do teachers use in peer response? How can teaching methods affect students ability to give and receive feedback on texts? To answer the questions and the purpose of the study systematic searches about methods in peer response and feedback were made for previous research in the form of articles, academic journals and books. LÄS MER

  4. 14. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  5. 15. "Elever hjälper elever att nå ett mål" : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med kamratrespons i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Felicia Siudak; Hanna Dahlin; [2021]
    Nyckelord :Kamratrespons; skrivprocesser; skrivutveckling; dialogicitet; processkrivning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa hur två lärare definierar begreppet kamratrespons samt deras metoder, motiv och upplevda utmaningar. Tidigare forskning lyfter fram olika perspektiv; kamratrespons som en del av skrivprocessen samt som ett sätt att lära genom samspel och kommunikation. LÄS MER