Sökning: "kundrelationer och banker"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden kundrelationer och banker.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på kundrelationer: En jämförande studie mellan banken och dess kunders perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Bleona Iberhysaj; Yamama Mawed; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; digital transformation; banks; customer relationship; customer satisfaction; customer loyalty and trust.; Digitalisering; digitaliserings transformation; bank; kundrelationer; kundnöjdhet; kundlojalitet och förtroende.;

    Sammanfattning : Digitaliseringsfenomenet har inneburit ett ändrat kundbeteende gällande hur kunder numera väljer att hushålla och förvalta sin ekonomi. I och med det ändrade kundbeteendet väljer banker att distribuera många av deras finansiella tjänster digitalt. LÄS MER

  2. 2. Kreditgivningsprocess till SME : Vilken redovisningsinformation upplever banker behov av på grund av informationsasymmetri vid kreditgivning till SME?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Biniam Zeru Tkue; Kristina Nedeljkovic; Sundus Jama; [2023]
    Nyckelord :SME; credit assessment process; information asymmetry; 5c-model; risk assessment; cash flow analysis; financial reporting information; SME; kreditbedömningsprocess; agentteori; 5c-modell; riskbedömning; kassaflödesanalys; redovisningsinformation;

    Sammanfattning : Bakgrund: SME (små och medelstora företag) spelar en avgörande roll för ekonomisk tillväxt och sysselsättning. Trots deras betydelse möter dessa företag ofta utmaningar när de försöker få tillgång till finansiering från banker. LÄS MER

  3. 3. Relationsförändring mellan företagskunder och banker : En kvalitativ studie om hur affärsrelationen för företagskunder har förändrats i en digitaliserad bankmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Pontus Karlsson; Manne Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bank; Digitalization; Communication; Business relationship; Corporate customer; Bank; Digitalisering; Kommunikation; Affärsrelation; Företagskund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva hur digitaliseringen har påverkat företagskunders affärsrelation till banken, samt att identifiera faktorer som kan bidra till att bygga och bevara långsiktigt lönsamma kundrelationer. I inledningen behandlades tidigare forskning, där det konstaterades att banker behöver utveckla en bättre förståelse för sina kunder för att behålla lojala kundrelationer, samt att det fanns ett intresse för vidare studier av digitaliseringens påverkan på relationen mellan banker och dess kunder, från kundens perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Banker verksamma i Sverige och deras roll i att förhindra penningtvätt : - Incitament, möjligheter och utmaningar i ett alltmer digitaliserat samhälle

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Simon Berglund; Johanna-Louise Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Money Laundering; Anti-Money Laundering; Know your customer; Risk-based approach; Risk assessment; Banks; Reputation risk; Penningtvätt; Anti-Money Laundering; Kundkännedom; Riskbaserat förhållningssätt; Riskbedömning; Banker; Ryktesrisk;

    Sammanfattning : Penningtvätt är idag ett samhällsproblem som hotar att förstöra förtroendet för det finansiella systemet och berörda institutioner. Bankerna kan idag betraktas ha ett viktigt ansvar i att förhindra penningtvätt, men trots ansvaret har olika banker i Sverige under de senaste åren fått negativ uppmärksamhet i media och blivit dömda till olika sanktioner. LÄS MER

  5. 5. Det lokala bankkontoret i digitaliseringens fotspår : En kvalitativ undersökning av de lokala bankchefernas kundrelationsskapande under den digitala transformationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Matilda Syrén; Max Svensson; Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :Digital Transformation; Lokal Bank; Kundrelation; Relationsmarknadsföring; Informell Styrning; Formell Styrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Den digitala transformationen har drastiskt påverkat hur bankernaskunder genomför sina bankärenden och de spenderar mindre tid på bankkontoret än tidigare.Samtidigt som bankerna vill att kunden ska bli mer självständig med sina bankärenden i ettlönsamhetssyfte vill de fortfarande ha en stark relation med kunden. LÄS MER