Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Elevens lärande i centrum : Utifrån en sociokulturell fördjupning och ett läroplansteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syftar till att undersöka lärares tankar kring vad som påverkar elevers lärande i matematikämnet och hur de tänker kring förankring av styrdokument i sin egen matematikundervisning. Studien har en kvalitativ inriktning där datainsamlingsmetoden har varit personliga, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Varför blir elever frånvarande? : - Om skolprofessionellas erfarenheter av problematisk skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att studera hur skolprofessionella betraktar begreppet problematisk skolfrånvaro och vilka bakgrundsfaktorer de anser har en betydelse på elevers skolfrånvaro. Vidare avser studien att undersöka i vilken utsträckning den växande skolfrånvaron anses påverka eleverna. LÄS MER
3. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER
4. Matematikängslan – ett verkligt fenomen- En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som orsakar matematikängslan hos elever och hur lärare kan hjälpa eleverna att minska den.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som kan orsaka matematikängslan hos elever i grundskolan och hur lärare kan arbeta för att stärka elevernas självförtroende och hjälpa dem att minska denna ängslan. Vi människor föds inte med matematiska förmågor och automatiskt blir antingen bättre eller sämre på matematik, utan vi utvecklas och lär med tiden att bli matematiska. LÄS MER
5. Relationskompetens i skolan : En intervjustudie om grundskollärares och blivande specialpedagogers uppfattningar om hur goda relationer till elever skapas, samt hur specialpedagoger kan stödja utvecklingen av lärares relationskompetens
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka fyra låg- och mellanstadielärare och fyra blivande specialpedagogers uppfattningar kring relationskompetens och relationsskapande med bakgrund i att tidigare forskning framhäver vikten av goda relationer mellan lärare och elever som fundamentalt för elevernas välmående och lärande (Sabol & Pianta, 2012). Utifrån det relationella perspektivet ses relationerna som kärnan för all mänsklig aktivitet och tjänar därför som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER