Sökning: "lärare mångfald 2009"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lärare mångfald 2009.
1. Att undervisa i svenska som andraspråk.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Att undersöka om klasslärare, i år 1-3, arbetar medvetet med andraspråksutveckling, på tvåmångkulturella skolor i Göteborg, med olika stort antal flerspråkiga elever. Dessutom vill vi ta reda på vilkaantaganden som ligger till grund för lärarnas synsätt, förhållningssätt och arbetssätt. LÄS MER
2. Institutionaliserade inne- och utestängningspraktiker : Utomnordiska gymnasieelevers upplevelser av det symboliska våldet i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Intresset av att studera den institutionaliserade diskrimineringen, det symboliska våldet och de mekanismer som skapar inne- och utestängningsmekanismer på grundskolan härstammar från erfarenheter under mina år som student och lärare i Sverige. Forskning inom ämnet visar på att skolan är en sorteringsarena där symboliskt våld upptar en stor plats. LÄS MER
3. Didaktiska urval i ett samhälle präglat av pluralism : en studie av grundskolans undervisning och lärande i religionskunskap
Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskapSammanfattning : Syftet med min uppsats var att undersöka vilka didaktiska frågor och urval lärare inom ämnet religionskunskap anser vara centrala i undervisning och lärande i ett pluralistiskt samhälle, präglat av en mångfald livsåskådningar, religioner och kulturer. Som bakgrund till min empiriska undersökning har jag studerat litteratur som gett en historisk översikt över hur den ökande pluralismen har inverkat på skola och samhälle. LÄS MER
4. Lärares syn på skolan som mångkulturell mötesplats
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien utfördes med syfte att belysa lärares syn på skolan som mångkulturell mötesplats. För att nå syftet ställde vi forskningsfrågorna; Vilka uppfattningar har lärare i grundskolans senare år om vad som kan påverka möten mellan elever med olika kulturella bakgrunder? Hur uppfattar lärare i grundskolans senare år innebörder av mångkulturell undervisning? Vi genomförde en kvalitativ studie där vi enskilt intervjuade fem lärare i grundskolans senare år. LÄS MER
5. Svenskhet och annorlundaskap : En analys av kurslitteratur inom en förskollärarutbildning
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktikSammanfattning : Denna undersökning handlar om hur kulturförmedling kan förstås via kurslitteratur på en förskollärarutbildning. Syftet har varit att granska kurslitteratur som behandlar området mångkultur. Detta för att undersöka en i förskolans läroplan uttryckt spänning mellan kulturförmedling och öppenhet för pluralism. LÄS MER