Sökning: "lärare utländsk bakgrund"
Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade orden lärare utländsk bakgrund.
16. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER
17. Språksvårigheter hos elever med utländsk bakgrund och dessas påverkan på deras matematikinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Språk är ett viktigt medel för tillförseln och upptagandet av fakta. Språkets roll inom elevernas lärande under deras skolgång, är därför en viktig aspekt som bör diskuteras och forskas på för att besvara vad brister i detta medel kan orsaka för konsekvenser för elevernas lärande. LÄS MER
18. Inkludering i musikämnet : Musiklärares erfarenheter av anpassning för elever med utländsk bakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Som musiklärarstudent mötte jag olika elever med utländsk bakgrund som hade olika svårigheter i musikämnet. Detta fick mig att vilja undersöka hur musiklärare anpassar undervisningen för dessa elever, när jag sökte efter information online fann jag mycket lite, och ansåg att det därför var extra intressant att undersöka just detta. LÄS MER
19. Studiehandledning på modersmålet : Ett sätt för att främja flerspråkiga elevers lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract Denna studie belyser på studiehandledningens på modersmålet roll som ges till flerspråkigaelever som inte uppfyller skolkrav på samma nivå som svensktalande elever. Anledningen tilldetta är att elever med utländsk bakgrund inte kan det svenska språket. Detta kan på siktkomma att påverka deras akademiska studier och prestationer. LÄS MER
20. Teknikundervisning. En systematisk kunskapsöversikt om hur olika faktorer påverkar elevernas möjligheter till en likvärdig undervisning i teknik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett av grundskolans syften är att ge alla elever oavsett social bakgrund, socioekonomisk status och övriga behov samt förutsättningar en likvärdig utbildning. Dock visar denna kunskapsöversikt att långt ifrån alla elever får en likvärdig teknikundervisning. LÄS MER