Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att arbeta med modern repertoar och gruppundervisning för nybörjare på kontrabas.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Mikael Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Instrumentundervisning; kontrabas; orkesterinstrument; gruppundervisning; repertoar; populärmusik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur en ny repertoar för kontrabas som utgår ifrån modernpopulärmusik och gruppundervisning tas emot av nybörjare på kontrabas. Metoden somanvänds är en musikalisk aktivitet följd av en gruppintervju och urvalet består av fyragrupper av ungdomar som går i högstadiet och årskurs 6. LÄS MER

  2. 2. Behöver du stöd att lägga undan skärmen? : Skolsköterskans arbete med barns skärmtid - En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Am Hast; Linda Voss; [2023]
    Nyckelord :Digital technology; screen time; children; nurse; school nurse; health talk; Digital teknik; skärmtid; barn; sjuksköterska; skolsköterska; hälsosamtal;

    Sammanfattning : I dagens moderna samhälle är den digitala tekniken en stor del av vår vardag och ses som ett relativt nytt samhällsproblem. Under det senaste decenniet har användandet av digital teknik ökat explosionsartat i alla åldersgrupper i samhället. Barn och unga är idag mer stillasittande än förr och skärmtiden prioriteras framför aktiv lek. LÄS MER

  3. 3. Recommending digital books to children : Acomparative study of different state-of-the-art recommendation system techniques

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Malvin Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Recommendation Systems; Collaborative Filtering; Matrix Factorization; Multi-Layer Perceptron; Neural Network-based Collaborative Filtering; Implicit Feedback; Deep Learning; Term Frequency-Inverse Document Frequency; Rekommendationssystem; Kollaborativ filtrering; Matrisfaktorisering; Flerlagersperceptron; Neurala nätverksbaserad kollaborativ filtrering; Implicit data; Djupinlärning; Termfrekvens med omvänd dokumentfrekvens;

    Sammanfattning : Collaborative filtering is a popular technique to use behavior data in the form of user’s interactions with, or ratings of, items in a system to provide personalized recommendations of items to the user. This study compares three different state-of-the-art Recommendation System models that implement this technique, Matrix Factorization, Multi-layer Perceptron and Neural Matrix Factorization, using behavior data from a digital book platform for children. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i den moderna förskolan : Tankar om inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Niklas Larsson; Dunia Hassan; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; inkludering; planering och undervisning;

    Sammanfattning : Vi kommer i denna studie undersöka vikten av inkludering, undervisning, planering och flerspråkighet. Dessa begrepp anser vi spela en central roll i att skapa en givande och inkluderande lärmiljö för alla barn. LÄS MER

  5. 5. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER