Sökning: "motivation i läsinlärning"
Visar resultat 16 - 20 av 55 uppsatser innehållade orden motivation i läsinlärning.
16. Vägen mot läsflyt : En kvalitativ studie om hur lärare säger att de arbetar med elever som ännu inte har utvecklat automatiserad avkodning och ett gott läsflyt i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I läroplanen står det att samtliga elever i skolan har rätt till individanpassad undervisning.Individanpassningen är högst relevant inom läsinlärning då det krävs flera parametrar för attutveckla automatiserad avkodning och ett gott läsflyt. LÄS MER
17. Sju- till nioåriga elevers tankar om den tidiga läsinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om sju- till nioåriga elevers föreställningar om tidig läsinlärning. Studien utgår från en metodkombination där det empiriska materialet består av svar från en kvantitativ enkätundersökning varav tjugonio elever i årskurs ett och två svarat. LÄS MER
18. Läsinlärning: : Pedagogers arbete med läslust i grundskolans tidiga år
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Som grund för det livslånga lärandet men också tillägnandet av kunskaper i skolan finns läsförmåga. Läsinlärning grundas på fyra faktorer där läslust ses som en betydelsefull faktor. Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av att använda sig av läslust som en faktor vid läsinlärning i grundskolans tidiga år. LÄS MER
19. Speciallärares tankar om att motivera elever till läsinlärning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur några speciallärare talar om arbetet med att motivera elever till läsinlärning. Det är en kvalitativ studie inspirerad av fenomenografisk metodansats. Datainsamlingen genomfördes utifrån intervjuer med sex speciallärare och en tematisk analysmodell har använts i analysarbetet. LÄS MER
20. Motiverande läsinlärning : En studie av lärares arbetssätt för att motivera sina elever till läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 föredrar att använda för att öka motivationen hos eleverna samt att öka förståelsen för hur lärare arbetar med dessa metoder i de lägre årskurserna. De teoretiska utgångspunkterna har varit en lärandeteori, Pragmatismen, samt två motivationsteorier som är Teori om förväntningar och värden och Medbestämmandeteorin. LÄS MER