Sökning: "novell läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden novell läsning.

  1. 1. Salt och Peppar : En läsning av Toni Morrisons novell Recitatif utifrån det teoretiska perspektivet dekonstruktion

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Benczy; [2024]
    Nyckelord :Toni Morrison; Recitatif; Derrida; Deconstruction; Metaphysics; Binary opposition; Non-contradiction; Dialectical differences; Overturning; Displacement; Toni Morrison; Recitatif; Derrida; Dekonstruktion; Metafysik; Binära motsättningar; Motsägelselagen; Dialektik; Omvälvning; Förflyttning;

    Sammanfattning : In this paper I’m studying Toni Morrison’s short story Recitatif (2022) through the perspective of deconstruction. I theorise about conceptual meanings and differences that occur and can be found in structures. LÄS MER

  2. 2. Icke med tvånget att böja sig, utan med friheten att brottas : Skildringen av kvinnors sexuella och emotionella frigörelse i skönlitteratur av Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler, Amanda Kerfstedt och Mathilda Malling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Jansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnors sexuella och emotionella frigörelse skildras i skönlitteratur från det moderna genombrottets 1880-tal. Materialet som ligger till grund för uppsatsen är Victoria Benedictssons roman Pengar (1885), Anne Charlotte Lefflers drama Sanna kvinnor (1883), Amanda Kerfstedts novell ”Synd” (1881) och Mathilda Mallings novell ”Pyrrhussegrar” (1886). LÄS MER

  3. 3. Boksamtal ur ett tvärspråkligt perspektiv : Modersmålets betydelse för läsförståelsen i undervisningen av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Bengtson; Anna Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :boksamtal; tvärspråklig inflytande; svenska som andraspråk; vuxenutbildning; andraspråksundervisning; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ett tvärspråkligt angreppssätt vid läsning av en novell kan ge eleverna en djupare förståelse för det skönlitterära verket, där läsning på modersmålet är den oberoende variabeln. Denna kvasiexperimentella studie genomfördes i en klass i ämnet Svenska som andraspråk nationell delkurs 4 och utformades som ett boksamtal. LÄS MER

  4. 4. Att flyta på ytan eller dyka till djupet : En studie om läsarter, lässtrategier och instuderingsfrågors inflytande påelevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Anna Vallin; [2021]
    Nyckelord :didactics; intervention study; Upper Secondary School; reading strategies; Swedish; the design of study questions; surface understanding; deep understanding; surface reading; deep reading; didaktik; djup förståelse; djup läsförståelse; gymnasium; interventionsstudie; lässtrategi; svenska som ämne; textfrågors utformning; ytlig förståelse; ytlig läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att som elev läsa och tillgodogöra sig en läst text beskrivs som antingen ytlig läsningeller djup läsning. Ytlig läsning beskrivs innebära ytlig förståelse och att läsningen där stannarvid textens sakinnehåll och vid detaljer. LÄS MER

  5. 5. Multimodala noveller i läromedel : en analys av semiotiska resurser och deras samspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Glans; [2021]
    Nyckelord :svenskämnet; analys; läromedel; multimodalitet; novell; multimodality; textbooks.;

    Sammanfattning : Inledning I läroplanen för grundskolan, under centralt innehåll, står det att eleven ska utveckla och använda sig av “lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier” samt få ta del av “texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter” (Skolverket 2019). Även om begreppen multimodalitet eller anvisningen att arbeta med multimodala skönlitterära texter inte uttrycks bokstavligen i styrdokumenten kan perspektivet ändå skönjas inom det centrala innehållet genom formuleringarna ovan. LÄS MER