Sökning: "organisations teoretiska perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden organisations teoretiska perspektiv.

  1. 1. Matematikängslan - bryt onda cirklar : Faktorer i det förebyggande arbetet i matematikundervisningen ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jeanette Lennartsson; Pernilla Söderqvist Olsson; [2023]
    Nyckelord :Matematikängslan; matematiska prestationer; matematisk lärmiljö; relationer; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Lennartsson, J. & Söderqvist Olsson, P. (2023). Matematikängslan – bryt onda cirklar. LÄS MER

  2. 2. Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? : En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Aronsson; Anton Lindström; [2023]
    Nyckelord :Leadership; relations between leader-employee; LMX-theory; attributions; Ledarskap; relationen mellan ledare-medarbetare; LMX-teorin; attribution;

    Sammanfattning : Titel: Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? - En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Josefin Aronsson och Anton Lindström Handledare: Monika Wallmon Datum: 2023 – januari Syfte: Studiens syfte är att ur ledarens perspektiv undersöka hur ledarskapet påverkas av relationen mellan en ledare och en medarbetare. Mer specifikt, vilka konsekvenser det får i form av eventuell diskriminering av medarbetare eller för vilken utsträckning som ledaren delegerar egenmakt till medarbetaren. LÄS MER

  3. 3. Berättelser om digitalisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Philip Trozelli; Edvin Eriksson; Leo Mitelman; [2023]
    Nyckelord :Storytelling; the grand narrative; antenarrative; sensegiving; sensemaking; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå Författare: Edvin Eriksson, Leo Mitelman och Philip Trozelli Handledare: Anna Stevenson Fem nyckelord: Digitalisering, storytelling, narrativ, sensegiving och sensemaking Frågeställning: Hur framställs berättelsen om digitalisering på olika vis? Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och förstå hur olika berättelser om digitalisering presenteras från olika perspektiv i en organisation. Med en narrativ analys utifrån befintlig litteratur, strävar uppsatsen efter att skapa mening och förståelse om hur olika aktörer i en organisation framställer berättelser om digitalisering. LÄS MER

  4. 4. Komvuxrektorer och samverkan -förutsättningar, möjligheter och risker.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Utku; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; MAE; school leaders; labour market orientation; manoeuvring space; Samverkan; komvux; komvuxrektorer; kompetensförsörjning; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att skolledare i sitt arbete kämpar med att hantera motstridiga krav från omgivningen i förhållande till de mål som formuleras i styrdokument och policy. När det gäller styrningen har målen för den kommunala vuxenutbildningen (komvux) utökats till att inkludera mer uttalade arbetsmarknadsrelaterade mål. LÄS MER

  5. 5. Det mänskliga och det organisatoriska: Human Resources - en tudelad roll

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Carl Orinius Welander; [2023]
    Nyckelord :Human Resources; mellanchef; socialpsykologi; status och legitimitet; organisatoriska krav; etiska dilemman.; Social Sciences;

    Sammanfattning : HR-yrket är i ständig förändring och upplever i dagsläget ett stort intresse från organisationer runt om i landet för deras många kompetensområden. Med detta i åtanke är det av vikt att HR-funktionen bemöts på rätt sätt och har de verktyg som behövs för att kunna prestera. LÄS MER