Sökning: "populärkultur begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden populärkultur begrepp.

  1. 1. “Vi förbjuder inte, vi stretchar barns populärkultur” : - En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i fritidshem utgår från barns intresse för populärkulturen i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kristin Alterstav; Linnéa Österman; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; fritidshem; lärare i fritidshem; barns intressen; värdegrund; relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska och bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem utgår från barns intressen för populärkulturella inslag i lek, medier och digitala verktyg i sitt arbete. Studien syftade även till att besvara vilka svårigheter och möjligheter som fritidshemslärarna såg i sitt arbete med barns populärkultur samt lärares arbete med populärkultur. LÄS MER

  2. 2. Svenskars attityd till populärlitteratur : En kvantitativ studie om dagens attityd gentemot populärlitteratur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linnea Wahlquist; [2023]
    Nyckelord :Populärlitteratur; finlitteratur; attityd; kön; mängd läsning; omnivoritet;

    Sammanfattning : Populärlitteratur har länge ansetts vara sämre än finlitteratur och därmed fått en lägre status. Detta resulterade i att människor fick en negativ attityd gentemot denna litteratur, och tog därför avstånd från den. Attityden gentemot populärlitteratur har dock förändrats på senare tid. LÄS MER

  3. 3. Musicking i fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om att lyfta fram musiken i fritidshemmet och öka samverkan med musikämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Larsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; Fritidshem; Musicking; Samverkan; Inspiration; Social tillhörighet; Populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att lyfta fram musik som en naturlig del av fritidshemmets undervisning och att utveckla en samverkan mellan lärarna i fritidshemmet och musikläraren i skolan. Arbetet utgick från aktionsforskning samt Comprehensive Musicianship som metoder och presenterades utifrån följande steg; nulägesanalys, tidigare forskning, teoretiska begrepp, planering och genomförande avaktioner. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarn disskuterar genus utifrån disneys film Frost : En kvalitativ studie om barns perspektiv på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennis Nelandersson; Ludvig Nilsson; [2023]
    Nyckelord :: gender; children; preschool; pop-culture; gender order; gender concepts; gender differences; Disney.; genus; barn; förskola; populärkultur; fokusgrupper; genusordning; könsföreställningar; könsskillnader; Disney;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att studera barns perspektiv på genus utifrån fyraDisney-karaktärer. Studien riktar sig till verksamma pedagoger inom förskolan ochkan bidra till en förståelse om genus och barns könsföreställningar. LÄS MER

  5. 5. Meningskapande i lek : En kvalitativ studie om gemensamma meningsskapande via material, barns lek med fokus på språkutveckling och pedagogiska arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Alsayfi; Siti Asiyah Haag; [2022]
    Nyckelord :Material artefakter; mediering; proximal utvecklingzon; stöttning; språk; lek; meningsskapande; relationkompetens;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa intervjustudien som genomfördes med förskole-rektorn har med syfte på ett fördjupat sätt för att förstå hur pedagogerna arbetar med olika material för att stödja barnens meningsskapande. Samt studerar vi hur pedagogerna stödjer barnens lek för att utveckla språkliga färdigheter. LÄS MER