Sökning: "prior ethos"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden prior ethos.

  1. 1. Borde vi förlåta Margaux Dietz? En kvalitativ analys av Margaux Dietz kriskommunikation efter den kritiserade videon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Gersér; Elvira Söderberg; [2023]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; personliga varumärken; kriskommunikation; image repair theory; retorisk analys; strategic communication; personal brand; crisis communication; rhetorical analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : Befintlig forskning om kriskommunikation utgår vanligtvis från ett organisatoriskt perspektiv, denna studie fokuserar istället på personliga varumärken. Tack vare influencer marketings framväxt har personliga varumärken fått en allt större betydelse inom marknadsföring idag. LÄS MER

  2. 2. Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Karlsson; Ludwig Strömsten; [2022]
    Nyckelord :Sports; gender; social media; Instagram; stereotypes; brand; rhetoric; visual rhetoric; Idrott; genus; sociala medier; Instagram; stereotyper; varumärke; retorik; visuell retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. LÄS MER

  3. 3. Ett genis trovärdighet : En retorisk analys av Albert Einsteins vetenskapliga ethos

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Göransdotter; [2018]
    Nyckelord :rhetoric of science; rhetoric of inquiry; ethos; prior and secondary ethos; implied auditor; Albert Einstein; special and general theory of relativity; science; theoretical physics; scientific ideal and norms; epistemic virtues; nationalism; anti-Semitism; genre; popular science; popularization; retorik; vetenskapsretorik; ethos; primär och-sekundärethos; föreställd publik; Albert Einstein; allmäna och speciella relativitetsteorin; vetenskap; teoretisk fysik; vetenskapliga ideal; epistemologiska dygder; nationalism; internationalism; antisemitism; genre; populärvetenskap; popularisering;

    Sammanfattning : Albert Einstein published the English translation of Relativity: The Special and General Theory in the midst of two big events in 1920: the confirmation of the two theories of relativity and spacetime in 1919 and the Nobel prize in physics in 1921. The new global celebrity wanted to make the theories intelligible and readable for an international English-speaking audience, an audience that also included antagonistic scientists and even anti-Semites. LÄS MER

  4. 4. “We have got this wrong” : En kvalitativ fallstudie av H&M:s kriskommunikation på deras sociala medier i fallet om ”coolest monkey in the jungle".

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Johanna Gustavsson; Andrea Sjögren; [2018]
    Nyckelord :Crisis communication; Image repair theory; casestudy; H M; coolest monkey in the jungle; rhetoric theory.;

    Sammanfattning : Prior research has pointed out the importance of companies attending social media during company crises. Though limited studies have examined how crisis communication stands on social media platforms during real organisational crises. LÄS MER

  5. 5. Stereotyper, dubbelhet och identitet i konstruktionen av ethos : Pim Lindgrens ethos i Aftonbladet TV:s "Mitt ID"

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Denice Karlsson; [2017]
    Nyckelord :ethos; identitet; trans; stereotyper; prior ethos; dubbelhet;

    Sammanfattning : En ethosanalys där talaren är en icke-binär transperson kan utgöra ett exempel på när teorier som behandlar ethos i en vidare bemärkelse än endast i talsituationen är särskilt relevanta. Artiklar av Ruth Amossy och Stefan Helgesson har använts i den här uppsatsen för att både förstärka och komplettera varandra. LÄS MER