Sökning: "sabina gih"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden sabina gih.

  1. 1. Rörelse i grundskolan : En kvalitativ observationsstudie om två grundskolors hälsofrämjande arbete i Stockholms län

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Bråkenhielm; Sabina Ingesson; [2020]
    Nyckelord :Hälsofrämjande arbete; grundskolan; hälsoarbete; hälsopedagog;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka hur grundskolan inkluderar fysisk aktivitet under skoldagen samt jämföra hur det hälsofrämjande arbetet ser ut på en grundskola med anställd hälsopedagog jämfört med en grundskola utan anställd hälsopedagog. Tre frågeställningar formulerades; Hur inkluderas fysisk aktivitet under skoldagen för elever i årskurs 1 på de utvalda grundskolorna? Hur skiljer sig det hälsofrämjande arbetet på en skola med anställd hälsopedagog jämfört med en skola utan anställd hälsopedagog? Hur är hälsopedagogen inkopplad i det hälsofrämjande arbetet? Metod: Studiens material samlades in genom observationer, kvalitativa enkäter och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Friluftsliv och utevistelse i idrottsundervisningen? : en kvantitativ studie med högstadieelever i Danderyds kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sabina Magnusson; Linda Borg; [2013]
    Nyckelord :Friluftsliv;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studien avser att undersöka om högstadieelever får prova på friluftsliv och utevistelse i sin idrottsundervisning utifrån kunskapsmålen i Lgr 11 samt hur nöjda de är med momentet friluftsliv och utevistelse. Frågeställningar: Vilka moment inom ämnet friluftsliv och utevistelse får eleverna prova på i sin idrottsundervisning utifrån kursplanen? Hur ser de inbördes förhållandena ut mellan momenten inom friluftsliv och utevistelse i idrottsundervisningen enligt eleverna? Metod Totalt deltog 124 högstadieelever från en skola i Danderyds kommun. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan elevers i årskurs nio idrottsbetyg och avsatt tid för fysisk aktivitet på fritiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sabina Magnusson; Rihad Rahman; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien avser att mäta sambandet mellan betyg i idrott och hälsa och spenderad tid på fysisk aktivitet utöver skolidrotten i årskurs nio.   Frågeställning: Finns det något samband mellan niondeklassares betyg i idrott och hälsa och avsatt tid för fysisk aktivitet utöver skolidrotten och hur ser det i så fall ut?   Metod Totalt 91 elever i årskurs nio från två olika skolor fick besvara en pilottestad enkät med frågor om idrottsbetyg och antal timmar fysisk aktivitet på fritiden. LÄS MER

  4. 4. "Jag försöker alltid se eleverna som personer och inte som kön" : En studie om idrottslärares genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sabina Fridén; Fanny Barck; [2011]
    Nyckelord :genusmedvetenhet; genus; idrottslärare; könsroll; idrott och hälsa; villkor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka hur genusordningen kan ta sig uttryck i ämnet idrott och hälsa. Detta har lett fram till följande frågeställningar: På vilket sätt upplever lärarna att eleverna återskapar existerande normer kring kvinnligt och manligt? Hur påverkar idrottslärares medvetenhet om genus deras ställningstaganden och förhållningssätt på idrottslektionen? Vilka strategier har idrottslärare för att utmana de traditionella könsrollerna i ämnet idrott och hälsa? Vad anser idrottslärare om flickors och pojkars villkor i ämnet idrott och hälsa? Metod De metoder som har använts i studien är kvalitativ intervju och observation. LÄS MER

  5. 5. Betyg och bedömning - En fråga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn på betygsgrunder.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Barck; Sabina Fridén; [2011]
    Nyckelord :Gender; Physical education; Social studies; Swedish; Mathematics; gender identity; gender contract; ideals; masculinity; femininity; gender regime; grading; assessment.; Genus; idrott och hälsa; samhällskunskap; svenska; matematik; genusidentitet; genuskontrakt; ideal; maskulinitet; feminitet; genusregim; betyg; bedömning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen på bedömningsgrunder i betygssättningen inom ämnet idrott och hälsa i relation till svenska, samhällskunskap och matematik bland flickor och pojkar på Natur- och samhällsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrån följande frågeställningar: • På vilket sätt upplever gymnasieelever på NS-programmet att de bedöms i idrott och hälsa i relation till de ämnen som syftet anger? • Vilka förutsättningar upplever eleverna finns för att nå de olika betygsstegen i skolämnena idrott och hälsa, samhällskunskap, matematik och svenska? • Hur tror eleverna att en jämställd betygsbedömning ser ut i de utvalda skolämnena? Utifrån detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller återskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen. LÄS MER