Sökning: "semiotisk analys myt"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden semiotisk analys myt.

  1. 11. Jag vill leva, jag vill dö i Zverige : en semiotisk analys om hur reklamfilmen ”Made by Sweden” reproducerar en svensk nationell identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lissman Berggren; [2015]
    Nyckelord :Marknadsföring; Myten; Nationell identitet; Reklam; Roland Barthes; Svenskhet; Sverige; Volvo; Zlatan; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har som mål att i förstahand analysera reklamfilmen Made by Sweden feat. Zlatan som släpptes i februari 2014. I arbetet finns det en önskan om att undersöka reproduktionen av en svensk nationell identitet. LÄS MER

  2. 12. 13 Ghosts : En filmanalys av 13 Ghosts (1960) och Thir13en Ghosts (2001)

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Jaana Vickhoff; [2012]
    Nyckelord :13 Ghosts; filmanalys;

    Sammanfattning : Syftet och frågeställningarna med uppsatsen är att fastsälla vilka de betydelsebärande skillnaderna är i filmerna 13 Ghosts (1960) och Thir13en Ghosts (2001) gällande hur kvinnor framställs i aspekterna våld, scener med övernaturligt innehåll samt sexualitet. Syftet är även att ta reda på hur övernaturlighet och våldsscener skiljer sig från varandra mellan filmerna utan att väga in ett genusperspektiv, samt vad det finns för stora skillnader i hur kvinnor framställs i förhållande till männen med betoning på remaken. LÄS MER

  3. 13. Det goda livet i Äppelriket: om bilden av den mytiska landsbygden i matrelaterad marknadsföring för regionen sydöstra Skåne

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Therese Häggqvist Sjösvärd; [2011]
    Nyckelord :myt; landsbygd; platsmarknadsföring; konsumtionssamhället; upplevelse; turism; webbmarknadsföring; semiotik; destination; mat; ekologiskt; tradition; idyll; autenticitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the life in the consumer society experiences and tourism tends to become more important. With mass production as a major part of society the material assets are not enough to fulfil the consumers needs. This is why the experience economy has become increasingly important. LÄS MER

  4. 14. Var tid har sin Hamlet : - En semiotisk studie av Hamletaffischer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Erika Löthberg; [2009]
    Nyckelord :Hamlet; William Shakespeare; Roland Barthes; Dramaten; teateraffisch; representation; komposition; gestaltning; affischens historia; bildens retorik; semiotik; myt.;

    Sammanfattning : I uppsatsen studeras representationen av William Shakespeares pjäs Hamlet i affischsammanhang. Ett antal Hamletaffischer från 1900-talet framtill 2008 beskrivs, tolkas och analyseras. Fokus ligger främst på det aktuella anslaget från 2008 års produktion på Dramaten i Stockholm. LÄS MER

  5. 15. Myter om individen - En bildanalys undersökande framställningen av individen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marcus Andersson; Marcus Andersson; Anna Rydberg; Anna Rydberg; [2008]
    Nyckelord :bild; bild; lärobok; lärobok; myter; myter; individ; individ; mångkulturella skolan; mångkulturella skolan; diskurs; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa myten/myterna om individen. Detta görs utifrånbilder i två olika läroböcker, en för samhällskunskap och en för historievetenskap igrundskolans senare år. Frågan som ställs är vilken myt om individen vi kan finna idessa, för att svara på denna fråga används en kvalitativ textanalys. LÄS MER