Sökning: "semiotisk analys myt"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden semiotisk analys myt.

  1. 6. Editor’s picks : En kvalitativ fallstudie om hur barn framställs i H&M:s reklambilder i relation till genus, etnicitet, sexualisering och konstruktionen av barn som vuxna

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amanda Karlsson; Noraier Ohanes Ohanes; [2018]
    Nyckelord :Semiotics; gender; stereotypes; myths; ethnicity; sexualization; advertising; Semiotik; genus; stereotyper; myter; etnicitet; sexualisering; reklam; barn;

    Sammanfattning : Vi vill i denna uppsats undersöka hur barn som har storlekarna 92–170 framställs i H&M:s reklamkatalog   Spring   Fashion   2018.   Detta   kommer   göras   både   ur   ett   genus-   och etnicitetsperspektiv men också genom sexualisering och konstruktionen av barn som vuxna. LÄS MER

  2. 7. "Kära köttbit, hoppas du förstår": en hermeneutisk analys av publikkonstruktion och trovärdighet i grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Linda Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Retorik; second persona; third persona; the people; publik; ethos; grön marknadsföring.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I följande uppsats undersöks hur publiken konstrueras och positioneras vid grön marknadsföring och hur detta påverkar ett varumärkes trovärdighet. De två objekt som studeras är Oatlys annons Mjölklobbyn vs Oatly – the final countdown samt Coops reklamfilm Kära köttbit. LÄS MER

  3. 8. Normbrytande eller stereotypisk? - En semiotisk bild- och textanalys av livsstilsmagasinen Café och Veckorevyns omslag

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Nathalie Liborius; [2017]
    Nyckelord :livsstilsmagasin; genus; identitet; stereotyper; representationer; maskulinitet;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle som är i ständig utveckling och medier påverkar människan i allt större utsträckning. Det är främst de unga som blir påverkade av dessa medier. LÄS MER

  4. 9. Moderna tankar i en forntida värld : En kvalitativ innehållsanalys om hur myter gestaltas i tv-serien Vikings

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Bergvik Eriksson; Martin Engborg; [2017]
    Nyckelord :myths; semiotics; Barthes; denotation; connotation; popular culture; myter; semiotik; Barthes; denotation; konnotation; populärkultur;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera förekomsten och gestaltningen av myter i tv-serien Vikings. Med hjälp av Roland Barthes teorier om myter har vi gjort en kvalitativ innehållsanalys av seriens första säsong där vi undersökt hur bild och dialog tillsammans skapar myten. LÄS MER

  5. 10. Den "starka" kvinnan i mode : en kvalitativ innehållsanalys av pressmeddelanden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Linnea Tjörnevik; [2017]
    Nyckelord :feminism; postfeminism; tredje vågens feminism; den starka kvinnan; empowered; mode; kommodifiering; patriarkal hegemoni; femininitet;

    Sammanfattning : Studien som uppsatsen bygger på analyserar ett antal pressmeddelanden från danska och svenska modeveckorna under augusti 2016 samt januari 2017. Pressmeddelandena innehåller en explicit beskrivning av kvinnan som stark. LÄS MER