Sökning: "semiotisk analys tv"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden semiotisk analys tv.

  1. 11. "Du ska ha barn med min fru och så vill du att vi ska bli polare"

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Axel Klasson; Elina Cederfeldt Vahlne; [2019]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur faderskap porträtteras i TV-serien Bonusfamiljen. Studien analyserar papporna i serien genom att undersöka hur dessa karaktärer beter sig mot sin familj och mot varandra. Det valda tillvägagångssättet är en kvalitativ textanalys där papporna analyserats utifrån teorier kring maskulinitet och faderskap. LÄS MER

  2. 12. Myternas roll i modern marknadsföring : en kulturanalys av Telenors reklamfilmer ur ett konsumtionsteoretiskt och mytologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Olsson Wounsch; Johan Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Intimitet; tillsammanshet; par; familj; svenskhet; kultur; sociala koder; myt; myter; reklam; reklamfilm; följetångsreklam; historieberättande; storytelling; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen Myternas roll I modern marknadsföring: En kulturanalys av Telenors familjereklam ur en konsumtionsteoretisk och mytologisk perspektiv är författad av Johan Olsson Wounsch och Johan Ringshagen. Det här är en kulturell analys med syfte att undersöka hur sociala och kulturella värderingar återspeglas genom reklamfilmer som bygger på berättande teknik - storytelling - som medel för att nå sina målgrupper. LÄS MER

  3. 13. Girls On Top : Hur kvinnliga huvudkaraktärerporträtteras i framgångsrika TV-ochDatorspel, 1996-2015

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Kristina Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :kvinnliga huvudkaraktärer; tv-spel; genus; male gaze; attraktivitet; respektabilitet;

    Sammanfattning : Att TV-och datorspel säljer i miljontals exemplar varje år är ingen nyhet för dagenskonsumenter. Den största andelen av spel som finns ute på marknaden idag innehåller ofta enmanlig huvudkaraktär och en kvinnlig karaktär som spelar en stöttande roll till den manligahuvudkaraktären och som dessutom marknadsförs först och främst till män. LÄS MER

  4. 14. ”Jaha, då föll polletten ner hos mig i alla fall, det är lite stereotyper här också” : En kvalitativ receptionsstudie av Elons reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Öhlund; William Nestor; [2018]
    Nyckelord :Semiotics; polysemy; regional stereotypes; reception study; TV-commercial; Småland Norrland; Semiotik; polysemi; regionala stereotyper; receptionsstudie; TV-reklam; Småland Norrland;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta fram mottagarnas tolkningar om reklamens budskap inom fältet TV-reklam, och dess inkludering av regionala stereotyper. Genom tillämpning av receptionsstudie, där både en semiotisk analys och respondentintervjuer får rum, bidrar studien till fortsatt diskussion inom mottagarstudier. LÄS MER

  5. 15. Berätta utan att tala om : En semiotisk analys av environmental storytelling i tv-spelet INSIDE

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Alex Johansson; [2018]
    Nyckelord :Tv-spel; INSIDE; Environmental storytelling; Semiotik; Pusselprinciper; Tv-spel; INSIDE; Environmental storytelling; Semiotik; Pusselprinciper;

    Sammanfattning : INSIDE is a puzzle video game with no voices or text. INSIDE is a story about a boy’s journey into the unknown. During the entire story the player doesn’t hear one word of dialogue or reads a single written word of text. LÄS MER