Sökning: "sociological approach."

Visar resultat 1 - 5 av 225 uppsatser innehållade orden sociological approach..

  1. 1. Den uppkopplade generationen : -En kvantitativ studie på ensamhet bland 18-35 åringar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofréus; Arvid Nilsson Landing; [2024]
    Nyckelord :Loneliness; Social media; Young adults; Ontological security; Gender; Gender socialization; Ensamhet; Sociala medier; Unga vuxna; Ontologisk trygghet; Kön; Genus; Könssocialisation;

    Sammanfattning : Levels of loneliness are high in young adults, meanwhile they are the most connected generations ever through social media. Potential links between loneliness and the increased use of social media is of sociological interest to study. LÄS MER

  2. 2. A risk of conflict – Perception or Reality? : A media study of securitization and strategic narratives in the Suwałki Gap.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier

    Författare :Fieke Margaretha van Dijk; [2024]
    Nyckelord :Securitization; strategic narratives; Suwałki Gap; qualitative content analysis;

    Sammanfattning : This thesis studies news media published by Lithuanian, Polish and Russian news outlets on the Suwałki Gap and the Kaliningrad Oblast. It analyses whether and how these online news articles portray a risk for conflict in this geopolitical area for English-speaking audiences. LÄS MER

  3. 3. ”Att gå vid första slaget känns som en omöjlighet när det går obemärkt förbi” En kvalitativ studie om kvinnors uppbrottsprocesser när de lämnar en våldsam relation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sara Nilsson; Ross Watson; [2024]
    Nyckelord :domestic violence; normalization; intimate partner violence; exitprocess Nyckelord: uppbrottsprocessen; våld mot kvinnor; våld i nära relationer; normaliseringsprocessen; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how women who are victims of domestic violence describe the process of leaving their violent partner. The study took empirical data from three autobiographies written by women who had experienced domestic violence before managing to leave their abuser. LÄS MER

  4. 4. Barns fysiska aktiviteter på förskolegården : En kvalitativ studie om barns fysiska möjligheter och begränsningar på förskolegården.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Tegsell; Sofie Svanberg; [2024]
    Nyckelord :Childhood sociology; Children s perspective; Rules; Physical activity; Preschool yard; Barndomssociologi; Barns perspektiv; Regler; Fysisk aktivitet; Förskolegården;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om barns fysiska aktiviteter på förskolegården genom ett närmande av barns perspektiv. Studien är kvalitativ och förhåller sig till ett barndomssociologiskt perspektiv, vilket bland annat innebär att vi har forskat med barnen och inte om dem. LÄS MER

  5. 5. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER