Sökning: "tal skola"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden tal skola.

  1. 1. Fotboll, ett lärande för livet, eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sebastian Bengtsson; Rafael Diaz; Vladimir Majdandzic; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; Fotboll; Diskurs; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att definiera vilka diskurser som framträder i lärare i fritidshemmets utsagor om fotbollsspelande på fritidshem och att identifiera diskursiva mönster i deras språkliga uttryck. Genom vår studie hoppas vi bidra med antingen nya eller lite mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om fotboll. LÄS MER

  2. 2. Kön, genus och jämställdhet i fritidshemmet. En kvalitativ studie om pedagogers och lärares tal i relation till den fritidspedagogiska verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kirstine Magnussen; Nora Miftari; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshem; genus; kön; jämställdhet; essentialism; socialkonstruktionism; pedagoger; skola; grundskola;

    Sammanfattning : Genom vår utbildning har vi stött på olika komplexa situationer av pedagogers tal och agerande i relation till genus, kön och jämställdhet. Vi såg att pedagogernas tal och föreställningar var starkt kopplade till traditionella könsmönster. LÄS MER

  3. 3. Lärobokens Jesus : En läroboksanalys över världens mest kända person i svenska läroböcker mellan 1860–2020

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Elin Hamberg; [2022]
    Nyckelord :Jesus; läroböcker; sekularisering; skola; kristendom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Jesus skildras i svenska läroböcker i religionskunskap mellan 1860–2020 samt diskutera varför det finns skillnader över tid med stöd av Selanders sekulariseringstes och Sørensen historiska analys. Metoden som använts är kvalitativ textanalys och materialet tio läroböcker mellan ovan angivna år. LÄS MER

  4. 4. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Alexandra Ruth Bergman; [2022]
    Nyckelord :bild; bildlärare; bildämne; demokrati; demokratifostran; demokratisk; demokratiuppdrag; diskursanalys; pedagogik; skola; socialkonstruktivism; undervisning; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER

  5. 5. Organisering av stöd för elever med språkstörning : En jämförelse av två kommuners sätt att organisera stödet på organisations- och skolnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Sandström; Karin Bolsing; [2022]
    Nyckelord :språkstörning; SLI; DLD; likvärdig skola;

    Sammanfattning : Studien har som ambition att öppna upp för en diskussion om likvärdighet för elever med språkstörning i den svenska skolan. Studien har en kvalitativ ansats och fokuserar på informanternas erfarenheter och tankar om två kommuners organisation av verksamheten som bedrivs för elever med språkstörning. LÄS MER