Sökning: "tid ledare"

Visar resultat 16 - 20 av 342 uppsatser innehållade orden tid ledare.

  1. 16. En kvalitativ studie om män och kvinnors ledarskap inom bygg- och anläggningsbranschen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Alicia Aldenbro; Madeleine Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Transactional leadership; transformational leadership; situational leadership; construction industry; equality and gender; Transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; bygg- och anläggningsbranschen; jämställdhet och genus;

    Sammanfattning : The construction and civil engineering industry has long been male-dominated, but in recent times, the gender gap has decreased and an increase in female leaders has been observed. The gender distribution is common in the industry raises questions about leadership and emphasizes the importance of conducting studies that explore the differences between men's and women's leadership. LÄS MER

  2. 17. Kvinnliga ledares navigering genom glaslabyrinten : En kvalitativ studie om kvinnliga ledares upplevelser av att leda i den svenska bygg- och anläggningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Alida Agardsson; Alice Blomquist; Emmalisa Engström; [2023]
    Nyckelord :Female leadership; gender in management; female leaders in male dominated industries; female leaders and work-life balance; breaking the glass ceiling; sticky floor; the glass labyrinth; Kvinnligt ledarskap; könsskillnader i ledarskap; kvinnliga ledare i mansdominerade branscher; kvinnliga ledare och balansen mellan privat- och arbetsliv; krossa glastaket; klibbiga golvet; glaslabyrinten;

    Sammanfattning : Följande examensarbete ämnar undersöka och förmedla en djupare bild av kvinnliga ledares upplevelse av att leda i den svenska bygg- och anläggningsbranschen. Uppsatsen är en kvalitativ studie där åtta kvinnliga ledare djup-intervjuats om deras personliga upplevelser gällande de utmaningar som de navigerat sig genom under sitt avancemang i arbetslivet. LÄS MER

  3. 18. Strukturella hinder för kvinnor i ledarpositioner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emelie Ederborn; Elsa Kinnunen; [2023]
    Nyckelord :Leadership; gender; female and male leadership; transactional leadership; transformative leadership; leadership metaphors; resilience; barriers; discrimination; Ledarskap; genus; kvinnligt och manligt ledarskap; transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; ledarskapsmetaforer; resiliens; hinder barriärer; diskriminering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Begreppet ledarskap har över tid kopplats till starka, karismatiska och beslutsamma egenskaper, vilka ofta karakteriseras som manliga. Genom att ledarskapsrollen historiskt sett tillskrivits män har den traditionella bilden av den ideala ledaren medfört hinder för kvinnor att nå ledarpositioner, men också när det väl besitter en sådan. LÄS MER

  4. 19. Effektiv erfarenhetsåterföring i byggverksamheter - viktiga parametrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Eila Karinsdotter; [2023]
    Nyckelord :Erfarenhetsåterföring; Kunskap; Effektivisering; Mål; Byggherre; Parametrar; Ledarskap; Arbetsmiljö; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Dagens byggbransch har problem med att effektivt förvandla erfarenheter till kunskap som används till att driva mer produktiva byggprojekt. Byggherren spelar en central roll i hur byggprojekt utformas och genomförs och har därmed stora möjligheter att påverka byggbranschens arbetssätt och normer. LÄS MER

  5. 20. Vikten och avsaknaden av struktureratoch tydligt systematiskt kvalitetsarbete avsamhällsorienterade läromedel i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; [2023]
    Nyckelord :edning; organisation; process; samhällsorienterade läromedel; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att rapportera om hur lärare ser på metoder och processer kringdet systematiska kvalitetsarbetet kring SO-läromedel ser ut på lågstadiet samt hur lärareser på användandet av SO-läromedel inom olika aspekter. Studiens syfte är attundersöka och rapportera om skolor aktivt engagerar sig i detta arbete och hur detgenomförs av ledare och lärare, även om rektorn har ansvar för att kvalitetssäkraläromedlet eftersom det enligt Skolverket är den person som har huvudansvaret. LÄS MER