Sökning: "turism och media"

Visar resultat 6 - 10 av 80 uppsatser innehållade orden turism och media.

  1. 6. En enkätstudie om pensionärers matpreferenser i relation till internationella matkulturer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sam Hjertberg; Lisa Allvin; [2022]
    Nyckelord :Matpreferenser; pensionär; matkultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vilken mat individer väljer är komplext och påverkas av många faktorer. Det har under senare decennier setts ett ökat urval av mat från andra kulturer i Sverige. Globalisering, turism, invandring samt tillgängligheten till media och internet kan tänkas bidra till ökad exponering för internationellt inspirerad mat. LÄS MER

  2. 7. “Borta farligt men hemma bäst?” : En studie om svenska kvinnors upplevelser om hot och rädslor i sitt resande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Eva Hrafnsdóttir; Moa Ek; Claudia Anders; [2022]
    Nyckelord :Risk perception; Gender differences; Crimes against women; The Tourist Gaze; Pierce’s Travel Career ladder; Choice of destination; Women; Danger; Violence; Gender violence; Solo traveling; Globalization; Riskbedömning; Könsskillnader; Brott mot kvinnor; Oro; “Tourist Gaze”; Turistblicken; “Pierces Travel Career ladder”; Val av destination; Kvinnor; Fara; Våld; Könsvåld; Soloresor; Globalisering;

    Sammanfattning : Vi alla känner igen ordspråket “Borta bra men hemma bäst” men hur sant är det egentligen?  Turism har alltid funnits i någon form och kommer alltid att finnas i någon form. Som en konsekvens av globaliseringen under de senaste decennierna har länder runt om i världen kommit närmare än någonsin. LÄS MER

  3. 8. Virtual reality in tourism. Opportunity or pitfall? : Explorative case study of a place-based virtual reality experience of Mariebergsskogen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Barbara Kubitzek; [2021]
    Nyckelord :Virtual reality tourism; virtual reality; co-creation; geomedia; place-based virtual reality experiences; place marketing; Region Värmland; Karlstad Municipality; Mariebergsskogen; experience design; interaction design; storytelling; cultural heritage; covid-19; pandemic; communication; Sweden; case-study; film; 360°; Lefebvre; digital experiences; destination marketing; VR film; cinematic virtual reality; metaverse; UX; UI; Skansen; Sweden; Visit Sweden; Visit Värmland; design processes; Oculus Quest; Google cardboard; NFT; methodological model; PDU; innovation; marketing; Virtuelle Realität; Tourismus; Marketing; Schweden; Geomedia; Experience Design; Kommunikation; Covid-19; Pandemie; Fallstudie; Sinne; Kultur; Park; Umwelt; Virtuell Verklighet; turism; Karlstad Kommun; Region Värmland; Kommunikation; pandemi; kulturellt arv; plats; berättelse;

    Sammanfattning : To what extent can virtual reality be used to induce real-life tourism? This question becomes even more relevant in these covid-19 times. However, research on virtual reality concerning tourism has not engaged substantively with this question yet and thus this study seeks to address this question. LÄS MER

  4. 9. How companies use social media marketing to acquire new customers in times of crisis

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Henry Nielsen; Katja Schildknecht; [2021]
    Nyckelord :Social media marketing; word-of-mouth; SME; customer acquisition; marketing in crisis; relationship marketing and customer engagement.;

    Sammanfattning : There is little doubt that crises have a major impact on both companies and humanity. However, the picture is less clear when it comes to what challenges small- and medium-sized enterprises (SMEs) have to overcome when facing the crisis. Regulations and recommendations of the government are influencing the challenges to conduct business for SMEs. LÄS MER

  5. 10. Har pandemin 2020 ökat risken för en prisbubbla på den svenska bostadsmarknaden? : En undersökning angående spekulation på den svenska bostadsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :William Metzén; Emil Wengelin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is to examine if there is a possible speculation bubble in the housing market in Sweden and if the COVID-19 Pandemic has increased the risk for such a bubble. We examine this through a survey that has been shared over social media. LÄS MER