Sökning: "ungdomar psykisk ohälsa skola"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden ungdomar psykisk ohälsa skola.

  1. 16. Arbetsterapeutiska åtgärder för hemmasittande ungdomar : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sandra Lindgren; Alma Rosell; [2020]
    Nyckelord :Client based; Belonging; Communication; Relations; Participation; Klientcentrerat; Tillhörighet; Samtal; Relationer; Delaktighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hemmasittande ungdomar, i åldrarna 15–24 år, som inte har en daglig sysselsättning i form av skola, arbete eller annan aktivitet är en stor riskgrupp för psykisk ohälsa. Risken att vara kvar i sysslolöshet under lång tid är överhängande och det behövs därför ett större fokus på gruppen. LÄS MER

  2. 17. Hälsoarbetet i grundskolan : En kvalitativ intervjuundersökning om hälsopedagogens, rektorernas och kommunens hälsoarbete på grundskolor i Stockholms stad.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Felicia Söderström; Andrea Liljeström; [2019]
    Nyckelord :Hälsa Hälsopedagog Hälsoarbetet i grundskolan kvalitativ intervjustudie rektorer hälsopromotion hälsofrämjande förebyggande hälsoperspektiv GIH;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar. Syftet med studien var att undersöka hur hälsoarbetet såg ut rörande hälsofrågor kring fysisk aktivitet och hälsosam kost för att främja psykisk hälsa hos elever i grundskolan. LÄS MER

  3. 18. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Sundell; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Asperger; skolmiljö; lärandemiljö; arbetsterapi; anpassad skolgång; delaktighet; inlärning; akademisk utveckling; tillgänglig undervisning; social kompetens; psykisk ohälsa; sensorisk känslighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER

  4. 19. Samverkan vid psykisk ohälsa bland barn och ungdomar : - En kvalitativ studie kring samverkan mellan BUP, socialtjänsten och skolan gällande barn och unga som lider av psykisk ohälsa

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ann-Sofie Lönsted; [2018]
    Nyckelord :Collaboration; social services; child and adolescent psychiatry; school counselors; new institutional theory; domain claims; Samverkan; socialtjänst; BUP; skolkuratorer; nyinstitutionell teori; domänanspråk.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka hur samverkan ser ut mellan skola, Barn och ungdomspsykiatrin (BUP) samt socialtjänsten i arbetet med att hjälpa barn och ungdomar i åldrarna 0 till 18 år som lider av psykisk ohälsa. Studien grundar sig i sex stycken semistrukturerade intervjuer med två skolkuratorer, två socialsekreterare från socialtjänsten samt två kuratorer från BUP. LÄS MER

  5. 20. ”Livet måste gå på räls” : Skolkuratorers förståelse av ungas psykiska ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Lovisa Jonsson; Malin Evermyr; [2018]
    Nyckelord :mental illness; adolescents; counsellors in school; holism; psychosocial work; stress; psykisk ohälsa; ungdomar; skolkuratorer; holism; psykosocialt arbete; stress;

    Sammanfattning : Title: “Life must run smoothly” – school counsellors understanding of adolescents mental illness   Authors: Malin Evermyr och Lovisa Jonsson   Mentor: Emme-Li Vingare   Keywords: Mental illness, adolescents, counsellors in school, holism, psychosocial work, stress   Aim: The aim of the study is to describe and analyze school Counsellor’s understanding of mental illness among adolescents and the Counsellor's explanation of its development.   Methods: This study is qualitative and the empirical material was collected through loose structured focus group interviews. LÄS MER