Sökning: "utvecklingen om tala barn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utvecklingen om tala barn.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan : Pedagogers erfarenhet av arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Ryd; Sandra Svedenfors; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; erfarenhet; pedagoger; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie av vad pedagoger 1på två förskolor i olika kommuner i södra Sverige har för erfarenheter av sitt dagliga arbete med de flerspråkiga barnens språkutveckling, samt vilka metoder de använder sig utav i förskolans verksamhet. Det skrivs in allt fler barn med annat modersmål än svenska i förskolorna i Sverige idag. LÄS MER

  2. 2. Djur och urbana parker – ett kritiskt perspektiv : en studie i fem arters levnadsmöjligheter i Bulltoftaparken, Malmö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Viktor Mattsson; [2016]
    Nyckelord :djur; park; ekologi; fragmentering; barriäreffekt; grönstruktur; population;

    Sammanfattning : En tilltagande urbanisering förändrar och ställer om landskapet dramatiskt. Inte bara stadsrummet i sig, utan även landet omkring präglas av dess hunger efter renlighet, ordning och struktur. LÄS MER

  3. 3. Språkapplikationer i barns skriftspråksutveckling : Förskollärares föreställningar kring användning av lärplattor i skriftspråksundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Christian Ek-Andersson; Pontus Pettersson; [2014]
    Nyckelord :Lärplattor; digitala verktyg; kommunikation; information; förskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utvecklingen av digitala verktyg som lärplattor och dess plats i skolan har medfört nya praktiker för lärare och elever. Bagga-Gupta (2013) menar att vi idag inte kan tala om praktiker för literacy utan att ta hänsyn till de digitala verktygen. LÄS MER

  4. 4. Dialektal medvetenhet hos barn : En jämförande studie mellan åldrarna 5, 8 och 11 år

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Elsa Beckman; Erica Domeij; [2014]
    Nyckelord :Children; accent awareness; metalinguistic ability; language development; Swedish accents and prosody.; Barn; dialektal medvetenhet; metaspråklig förmåga; språkutveckling; svenska dialekter och prosodi.;

    Sammanfattning : Dialektal medvetenhet är en förmåga som grundas i en metaspråklig förmåga, det vill säga att kunna resonera kring språk och hantera språkliga enheter. Exempel på detta är att med hjälp av prosodi kunna utläsa information i tal såsom känslor och dialekter. Det finns relativt lite forskning angående barns dialektala medvetenhet. LÄS MER

  5. 5. Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Forsling; [2011]
    Nyckelord :Didactic design; digital competence; digital divides; literacy; media play; affordances; settings; tools; preschool; ICT; multimodality; social semiotics; meaningmaking.; Didaktisk design; digital kompetens; digital divides; medielek; IKT; iscensättning; affordances; tools; förskola; litteracitet; multimodalitet; socialsemiotik; meningsskapande.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence? The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. LÄS MER