Sökning: "utvecklingsstadier"

Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade ordet utvecklingsstadier.

  1. 11. Att utveckla läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsförståelse och läsförståelseundervisning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Wixtröm; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading aloud; text talk; equitable teaching.; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; högläsning; textsamtal; likvärdig undervisning.;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en komplex färdighet beroende av flera samspelande förmågor. Lärares uppfattningar om hur läsförståelseundervisning kan utformas i praktiken i relation till elevers olika utvecklingsstadier är en avgörande faktor för elevers läsförståelseutveckling (Jönsson, 2007). LÄS MER

  2. 12. Genom lärarens ögon : En kvalitativ studie om fysisk aktivitet och dess påverkan på musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lena Ghabayen; [2021]
    Nyckelord :Physical activity; music education; motivation; concentration; ergonomics; learning; Fysisk träning; fysisk aktivitet; musikundervisning; motivation; koncentration; ergonomi; inlärning;

    Sammanfattning : Fysisk träning har sedan länge visat sig gynnsam för många olika förmågor, bland annat för skolprestationen. Tidigare forskning har gjorts för att utforska relationen mellan fysisk träning och teoretiska ämnen som exempelvis matematik, däremot saknas det forskning kring den fysiska träningens påverkan på musikundervisning och musikprestation. LÄS MER

  3. 13. ''Barn som kan uppföra sig gör det'' : Låg affektivt bemötande i relation till förskolans läroplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Fleischer; Pauline Szakos; [2021]
    Nyckelord :Bemötande; kategorisering; läroplan för förskola; lågaffektivt bemötande; problemskapande beteende; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är en metod som används för att handskas med situationer som kan uppfattas som problematiska och problemskapande. I följande studie får läsaren ta del av en litteraturgranskning om framställningen av begreppet lågaffektivt bemötande. LÄS MER

  4. 14. Grammatik är en nödvändighet : En läroboksanalys med fokus på grammatiska strukturer

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Zandra Kängström; [2021]
    Nyckelord :Grammatik; grammatiska strukturer; engelska; form; funktion; läroboksanalys; andraspråksinlärning; utvecklingsstadier; engelsk grammatikinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka vilka grammatiska strukturer som förekommer i läroböcker för årskurs 4 och hur de följer utvecklingsstadierna för grammatikinlärning i engelska. Då det är vanligt att läromedel förekommer i skolans engelskundervisning är det därför relevant att göra en analys av grammatiska strukturer i tre textböcker som används i årskurs 4. LÄS MER

  5. 15. Ämnesspråkets betydelse i ett företagsekonomiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Victoria Bolin; Anette Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Företagsekonomi; förståelse; multimodal; ordförråd; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Arbetet syftar till att belysa (1) ämnesspråkliga svårigheter vid undervisning i företagsekonomi på gymnasieskolan samt (2) vilka multimodala arbetssätt som används och hur dessa i så fall främjar förståelsen för budgetbegreppen. Undersökningen utgör en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra lärare i företagsekonomi på fyra olika skolor. LÄS MER