Sökning: "utvecklingsstadier"

Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade ordet utvecklingsstadier.

  1. 16. Att inkludera flerspråkiga elever i muntliga aktiviteter : En intervjustudie med lärare i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Samira Mustafai; Manall Ayache; Lana Salaei; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; inclusion; oral activities; planned scaffolding; interactive scaffolding; the IRF sequence; stages of development; Flerspråkighet; inkludering; muntliga aktiviteter; planerad stöttning; interaktiv stöttning; IRF-sekvensen; utvecklingsstadier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka sex mellanstadielärares uppfattningar om hur de inkluderar flerspråkiga elever i muntliga aktiviteter i svenskämnet i årskurs 6. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet där begreppen IRF-sekvens och stöttning är centrala för arbetet. LÄS MER

  2. 17. Mäster Tinglöf och djävulens urmakare : En studie i Tinglöf-mytens uppkomst och utveckling från åren 1751-2021.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Andersson; [2021]
    Nyckelord :tinglöf; mäster; historia; folkloristik; sägner; djävulen; urmakare; myter; mytbildning; myt; barthes; ekshärad; wolf-knuts; karlstad universitet;

    Sammanfattning : Johan Tinglöf var en urmakare och smed som levde i 1700-talets Ekshärad. Han har lämnat efter sig många myter och berättelser där det sägs att han ska ha varit i förband med djävulen som gav honom trollkunnighet. LÄS MER

  3. 18. LÄRARES FÖRVÄNTNINGAR PÅ LÄXOR Det uttalade och det outtalade – en studie av lärares förväntningar på läxor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Fredrik Nyström; [2020-01-07]
    Nyckelord :Läxor; inlärning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte var att undersöka lärares syften och förväntningar på läxor. Fråge-ställningarna var vilka förväntningar lärare kunde uttrycka kring området läxor samt att undersöka om läxan kunde vara ett redskap för att förmedla andra budskap, främst till eleverna, men också i en vidare mening. LÄS MER

  4. 19. Fritidslärarens syn på brädspel som ett verktyg för kunskapsbildning : en kvalitativ studie om lärares perception av brädspel som pedagogiskt redskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Joakim Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Board game; leisure; curriculum; artefact; Vygotskij; Piaget; educational tool; Brädspel; Fritidshem; Vygotskij; Piaget; Artefakt; Pedagogiskt; Redskap;

    Sammanfattning : Vygotskijs teorier talade mycket om barns utveckling i leken. Jag har valt att byta ut begreppet “lek” mot “spel”, mer specifikt brädspel, i den kontexten. Med brädspel kan eleverna ta åt sig av teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt. LÄS MER

  5. 20. Att bli en önskvärd samhällsmedlem : Om förskollärares styrning i barns lek

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Wennberg; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskolepersonal; lek; styrning; diskursanalys; makt; normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka föreställningar om leken i förskolan där fokus är förskollärares roll och styrning i leken. Empirin utgår från kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper och individuella intervjuer med förskollärare verksamma i svenska förskolor. Studiens analysarbete bygger på en diskursanalys. LÄS MER