Sökning: "verksamhetsutvecklande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet verksamhetsutvecklande.

  1. 1. "Vi skapar värde om vi hjälper andra" : En intervjustudie om hur individer med arbetsledande HR-befattningar upplever sina roller

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Erika Amnér; Emma Pohlin; [2022]
    Nyckelord :HR; värdeskapande HR; roll; rollkonflikt; arbetsledande befattning; tematisk intervju;

    Sammanfattning : Det är HR:s uppgift att föra samman organisationens mål och uppdrag med de mänskliga resurserna. Att medarbetarna är organisationens viktigaste resurs är en etablerad uppfattning. LÄS MER

  2. 2. ”Vem är det Amanda hänger med då?” : Ett verksamhetsutvecklande arbete i årskurs 6 om hur textsamtal kan öka elevers delaktighet i läsundervisningen och gynna elevers läsförståelseutveckling

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Boris Mucić; [2021]
    Nyckelord :Text conversation; reciprocal teaching; scaffolding; participation; interaction; reading comprehension; reading strategies; intervention; Textsamtal; RT-modellen; stöttning; delaktighet; samspel; läsförståelse; lässtrategier; intervention;

    Sammanfattning : In my workplace, the pupils' shortcomings in reading comprehension were noticed after a teacher at theschool noticed that only a few students actively participated in the whole class teaching and that few pupils could answer questions related to the text that was read in the whole class. The pupils in year sixat the school already have uneven results in reading comprehension and the reading lessons that has been conducted in the two classes has for the most part consisted of whole class tutoring and individual work. LÄS MER

  3. 3. Grupparbete i bild

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tina Bergström; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att i en högstadieskola undersöka hur elever i årskurs nio värderar grupparbete som arbetsmetod i bildämnet. För att konkretisera syftet formulerades följande tre frågeställningar: Hur uppfattar eleverna grupparbete i bild jämfört med övriga skolämnen? Vilka fördelar respektive nackdelar med grupparbete som arbetsmetod i bildämnet lyfts fram av eleverna? Vad anser eleverna att gruppindelning i bildämnet ska baseras på? Det teoretiska ramverket har varit sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Förskolans utomhusmiljö : En metaanalys av förskollärares beskrivningar av utemiljön och dess pedagogiska betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofi Jansson; Jessica Schjölberg; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; utomhusmiljö; utomhuspedagogik; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att beskriva förskollärares tal om den pedagogiska betydelsen av förskolans utomhusmiljö. Metoden metaanalys används för att sammanställa tidigare genomförda studentuppsatsers resultat för att identifiera likheter och skillnader. Sökningarna har gjorts i uppsök. LÄS MER

  5. 5. Klargörande samtal på familjerådgivningen. Hur hjälper vi någon som är ambivalent - kan en intervention göra en skillnad?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Catarina Marbe; Lisa Wall; [2018]
    Nyckelord :Family counseling; clarification; assignment; contextual marking; Alliance; dropout; Feedback Informed Treatment; FIT; Outcome Rating Scale; ORS; Session Rating Scale; SRS; Familjerådgivning; klargörande; uppdrag; sammanhangsmarkering; allians; avhopp; Feedback Informerad Terapi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien handlade om klargörande samtal på en familjerådgivning i södra Sverige. Syftet var att undersöka hur en begränsad insats, en intervention i form av en sammanhangsmarkering i samtalen gjorde en skillnad i andelen avhopp och percent reaching target, dvs. LÄS MER