Sökning: "visuell kommunikation grafisk design"

Visar resultat 16 - 20 av 68 uppsatser innehållade orden visuell kommunikation grafisk design.

  1. 16. Billie Upptäcker Mens

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Sophie Åström; [2022]
    Nyckelord :Menstruation; Mens; Barn- och ungdomslitteratur; Bilderbok; Semiotisk bildanalys; Visuell kommunikation; Grafisk Design;

    Sammanfattning : Mens, denna otroligt naturliga kroppsfunktion, omges fortfarande av både tabu, skam och kunskapsluckor. Trots att vi kommit lång väg i att prata mer öppet om mens finns det en tystnadsnorm som bidrar till att många unga känner sig helt oförberedda vid första mensen. Problemet sitter bl.a. LÄS MER

  2. 17. Parfymreklamens essens : En uppsats om parfymreklams utformning genom historien, ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emilia Belokozovska; [2022]
    Nyckelord :grafisk design; parfymvarumärke; narrativ; visuell retorik; semiotik; reklam; marknadsföring; stereotyper; könsstereotyper; normkritik;

    Sammanfattning : This essay examines how gender stereotypes have been portrayed and represented in perfume advertising. With a historical overview this essay will shed light on the development of perfume advertising. LÄS MER

  3. 18. Hållbarhet, färg & form : En grafisk profilguide för visuell kommunikation av hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sarianna Olsson; Nellie Fredholm; [2022]
    Nyckelord :visual communication; graphic design; brand identity; graphic charter; graphic profile; research through design; concept development; sustainability; visual message; focus group; survey; product packaging; visuell kommunikation; grafisk design; företagsidentitet; grafisk profil; forskning genom design; konceptutveckling; hållbarhet; visuellt meddelande; fokusgrupp; internetenkät; produktförpackning;

    Sammanfattning : Uppmärksamhet på miljön och att uppnå ett mer hållbart sätt att leva har ökat bland allmänheten och företag under flera år. Denna artikel har som ändamål att undersöka hur ett företag kan förmedla sina värderingar om hållbarhet inte bara genom ord och texter utan också genom grafisk design och visuell kommunikation. LÄS MER

  4. 19. Paketering av tequila : Vilka typer av representationer förekommer i paketeringen och marknadsföringen av tequila i Mexiko, USA och Sverige och vad säger det om respektive marknader?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ossian Gynther; [2022]
    Nyckelord :Graphic design; marketing; representation; semiotic analysis; tequila; Grafisk design; marknadsföring; representation; semiotisk analys; tequila;

    Sammanfattning : Denna studie är en visuell semiotisk analys av tre olika märken av tequila i tre olika länder och hur deras flaskor presenteras och representeras visuellt. Studien tittar på de mest sålda tequilaflaskorna i respektive land och genom det kanske man förstår vad det säger om det landet och deras förhållande till tequila men även Mexiko. LÄS MER

  5. 20. Hållbar skönhet : En studie om cirkulär design inom skönhetsindustrin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hanna Rikner; [2022]
    Nyckelord :Grafisk design; visuell kommunikation; cirkulär design; skönhetsindustri; schampo; duschtvål; hållbar konsumtion; återvinning.;

    Sammanfattning : Miljöproblemen växer i takt med den allt ökade konsumtionen, genom att människan idag konsumerar mer än vad planeten kan hantera. Om vi ska uppnå Agenda 2030 och mål 12, som innebär en hållbar konsumtion och produktion, krävs det en mer social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER