Sökning: "vygotskij mediering"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden vygotskij mediering.

  1. 6. Språk-och kunskapsutveckling med utforskande samtal. : En intervjustudie om svenskundervisning i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anny Engdahl; Niclas Alm; Sofie Olsson; [2022]
    Nyckelord :Exploratory talk; zone of proximal development; scaffolding; mediation; appropriation; Vygotskij; sociocultural theory; utforskande samtal; proximal utvecklingszon; stöttning; mediering; appropriering; Vygotskij; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har som syfte att undersöka lärares syn på utforskande samtal i svenskundervisningen i lågstadiet. I intervjuer med tre lågstadielärare ställdes frågor om hur utforskande samtal genomförs, vilken roll läraren har när de genomförs och hur de påverkar elevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 7. Hur stöttas språket i förskolan, rent tekniskt? : Enkätstudie om hur pedagoger i förskolan använder digitala verktyg för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Windh; Filip Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; pedagogers åsikter; digitalisering; språkutveckling; pedagogisk stöttning; enkätundersökning; GAKK; flerspråkighet; bildstöd; Vygotskij; proximal utvecklingszon; mediering; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera i vilken omfattning och på vilket sätt förskolepedagoger anser att de främjar barns språkliga utveckling med stöd av digitala verktyg. Vidare fokuseras hur de uppfattar att digitala verktyg påverkar barns språkutveckling samt vilka språkliga utvecklingsstadier de menar digitala verktyg kan påverka. LÄS MER

  3. 8. IT och IKT i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens kompetens i ett pedagogiskt syfte

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Liljenby; Monica Nguyen Saewean; [2021]
    Nyckelord :it; ikt; förskola; digitala verktyg; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks IT samt IKT i förskolan. Digitala verktyg blir mer aktuellt för varje dag som går i dagens samhälle vilket även resulterar i att det blir en stor del i barns vardag. Anledningen till det valda ämnet är därför samhällets utveckling samt vilken påverkan det har hos barnen. LÄS MER

  4. 9. ”Vi föds och vi dör, så har det alltid varit” : En kvalitativ intervjustudie av hur lärare använder skönlitteratur i bearbetningen av ämnet döden tillsammans med elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Erika af Petersens; Charlotta Arheden Jansson; [2021]
    Nyckelord :didaktik; lärare; intervjuer; skönlitteratur; döden; mediering; Lev S. Vygotskij;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur åtta lärare väljer ut och didaktiskt använder sig av skönlitteratur i bearbetning av ämnet döden med elever.  Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet där kärnan i teorin är människors lärande genom socialt samspel. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares förhållningsätt i leken och till leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Nina Brorman; Ida Paulsson; [2021]
    Nyckelord :förhållningsätt; undervisning; fri styrd lek;

    Sammanfattning : Fokuset med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar om leken i förskolan, hur de förhåller sig i och till leken. Syftet med studien är att utveckla kunskap och få en djupare förståelse för den påverkan vi har på barns lek då vi som förskollärare har i uppdrag att främja barns utveckling och lärande. LÄS MER