Sökning: "working girls"

Visar resultat 1 - 5 av 236 uppsatser innehållade orden working girls.

  1. 1. Gym, en obekväm plats? : En kvalitativ studie om gränssnitt kan förbättra kvinnors upplevelse av gym.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sabina Lööf; [2023]
    Nyckelord :Gym; women; user-centered design; experiences; interaction design.; Gym; kvinnor; användarcentrerad design; upplevelser; interaktionsdesign.;

    Sammanfattning : Gym har historiskt sett vart något som setts som manligt och varit till för bara män, men nu har även kvinnor tagit plats på ytan. Gym är fortfarande mansdominerat och det går att se en uppdelning hur kvinnor och män använder gymmets yta, där männen brer ut sig runt de fria vikterna och kvinnorna håller sig oftast till gruppass eller maskiner. LÄS MER

  2. 2. "Mitt kön har inget med min utbildning att göra" : En studie av klass, kön och reproduktion av maskulinitet i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Veronica Ullberg; [2023]
    Nyckelord :masculinity; working class; middle class; students; high school; maskulinitet; arbetarklass; medelklass; elever; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate high school students’ attitude towards masculinity, and whether the attitude differs depending on the students’ class background and gender. The study has been conducted through a quantitative method where paper surveys have been distributed to a school in Norrbotten county. LÄS MER

  3. 3. Why Educating Girls Is More Important? : Human Capital, Human Rights and Capability approaches to the Importance of Girls’ Education

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sineka Jayasundara; [2023]
    Nyckelord :Girls’ education; human capital; human rights; capabilities; development agencies; critical discourse analysis; what is the problem represented;

    Sammanfattning : Girls’ education is one of the main attributes that contribute to the development of a nation and society. The purpose of this thesis is to investigate how the girls’ education is discursively constructed by the development agencies promoting girls’ education. LÄS MER

  4. 4. Ibland viskar jag... : En kvalitativ studie om behandlingspersonalens perspektiv på bemötandet av flickor placerade på SiS-hem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Andrea Raduta; [2023]
    Nyckelord :LVU; residential care; girls; adolescents; National Board of Institutions; social work; treatment; cognitive dissonance; LVU; tvångsvård; flickor; ungdomar; Statens Institutionsstyrelse; socialt arbete; bemötande; kognitiv dissonans; totala institutioner;

    Sammanfattning : Children and youth that are provided compulsory care and treatment under the terms of the Care of Young Persons (Specials Provisions) Act (LVU) may end up in special residential homes for young people (särskilda ungdomshem). These homes are being runned by the National Board of Institutional Care (Statens Institutionsstyrelse or SiS) and have been criticized for providing girls with poorer care than boys. LÄS MER

  5. 5. Våldet finns i ens ficka : En studie om unga tjejers särskilda utsatthet för digitalt våld

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Laís Siljén Panarello; Ida Comstedt Centerlid; [2023]
    Nyckelord :Digital violence; generation gap; mental illness; social work; young girls; Digitalt våld; generationsglapp; psykisk ohälsa; socialt arbete; unga tjejer;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study was to investigate professionals' perception of young girls' particular vulnerability to digital violence, its consequences, and professional approaches to digital violence. Four professionals working in women’s and girl’s shelters were interviewed in a semi-structured format. LÄS MER