Sökning: "yngre publik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden yngre publik.

  1. 1. Klassisk musik för en ny publik : Ungdomstilltalande verktyg i konstmusikkonsertreklam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Róza Tóth; [2024]
    Nyckelord :art music; classical music; young; youth; marketing; commercial; multimedia; Budafok Dohnányi Orchestra; Västerås Sinfonietta; TwoSet Violin; konstmusik; klassisk musik; konsert; ungdomar; marknadsföring; reklam; intermedialitet; Västerås Sinfonietta; Budafoki Dohnányi Zenekar; TwoSet Violin;

    Sammanfattning : Det är allmänt erkänt av forskare att klassisk musik förefaller förlora sin popularitet bland ungdomar, åtminstone i dess traditionella framförandeformer. Emellertid har det visats i undersökningar att vissa förändringar i utformning kan göra konstmusikkonserter mer intressanta för en yngre publik. LÄS MER

  2. 2. Varför går vi på konsert? : En kvalitativ studie om yngre personers motivation till att besöka popkonserter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emile Cederholm Milliere; [2023]
    Nyckelord :Konsert; Popmusik; Publik; Yngre personer; Habitus; Kapital; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : Konserter har bidragit till människors musikupplevelser i flera generationer. Däremot har den teknologiska utvecklingen förändrat möjligheterna för hur vi kan konsumerar musik. Det är utvecklingen av olika ljudmedier, från fonograf till streamingtjänster som utmanar musiklyssnarnas val av musikkonsumtion. LÄS MER

  3. 3. Unga konsumenters uppfattning av nikotinföretags marknadsföring : En kvalitativ studie som undersöker unga konsumenters köpprocess

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Victoria Corneliusson; Christina Truelson; [2022]
    Nyckelord :Nikotinindustrin; Köpprocessen; Etisk konsumtion; Kontroversiella industrier; Unga konsumenter;

    Sammanfattning : Nikotinpåsar är en relativt ny produktkategori som har setts öka bland ungdomar de senaste åren, vilket anses oroväckande då det leder till att individer lockas in i ett nikotinberoende i ung ålder. Ur ett marknadsföringsperspektiv skiljer den beroendeframkallande nikotinpåsen som produkt jämfört med andra tobaks- och nikotinprodukter i form av att det är tillåtet att marknadsföra den. LÄS MER

  4. 4. Health Communication on TikTok : A Qualitative Study of Credibility on A Humorous Platform

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Isabelle Lid Rosenholm; [2022]
    Nyckelord :health communication; TikTok; credibility; humour; covid-19; pandemic; hälsokommunikation; TikTok; trovärdighet; humor; covid-19; pandemi;

    Sammanfattning : The video-sharing platform TikTok has gained popularity over the last few years. During the recent Covid-19 pandemic, TikTok was implemented in health communication strategies to target a younger audience. The platform's humorous and entertaining jargon is somewhat contradictory to the intentions of health communication. LÄS MER

  5. 5. And Just Like That…försökte Sex and the City bli woke : En kritisk diskursanalys av TV-serierna Sex and the City(1998–2004) och And Just Like That (2021)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Susanna Girmai; Julia Hasseltoft; [2022]
    Nyckelord :Woke; representation; tokenism; stereotyper; HBTQ; icke-vita; Sex and 3 the City; And Just Like That;

    Sammanfattning : När Sex and the Citys (1998–2004) uppföljare And Just Like That (2021) släpptes på HBOfanns det höga förväntningar på att bristerna gällande representation och gestaltning av ickevita och HBTQ-personer som Sex and the City (SATC) haft skulle åtgärdas. And Just LikeThat (AJLT) gjorde ett försök till att åtgärda de brister som kritiserats i medierna genom attexempelvis inkludera fler icke-vita personer. LÄS MER