Sökning: "Begrepp ur feminism"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Begrepp ur feminism.

  1. 1. Feministiska perspektiv i klassrummet : – en insyn i svensklärares arbete med skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Malmström; [2023]
    Nyckelord :Genusstudier; svenskämnet; feminism; undervisning; gymnasieundervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet är en del av skolans värdegrund. Feminism, ett svårtolkat begrepp kan tyckas, har nära kopplingar till jämställdhet, särskillt ur ett historiskt perspektiv. Det historiska och nutida perspektivet på feminism och jämställdhet utgör en väv sammanflätad av litteratur, språk och samhälleliga tankar och idéer. LÄS MER

  2. 2. "DU ÄR INTE SÄRSKILT FEMINISTISK NU FAKTISKT WELL vem FAN tror ni är det hela JÄVLA tiden?" : En samtalsanalys av två feministiska aktivisters kommentarsfält på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Natalie Nissan; Tilda Norrlin; [2020]
    Nyckelord :feminism; activism; Instagram; conversation analysis; comment space; CA; ideology; feminism; aktivism; Instagram; samtalsanalys; kommentarsfält; CA; ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ur en samtalsanalys undersöka vilka kommunikativa strategier och ideologier som florerar i kommentarsfälten hos två av Sveriges största feministiska aktivister på Instagram. Genom att undersöka hur samtalen ter sig kommer vi slutligen diskutera om den feministiska diskussionen i detta forum är öppen eller inte. LÄS MER

  3. 3. ”Det kändes lyckligt” : En studie av Kerstin Thorvalls Det mest förbjudna (1976) i ljuset av Epikuros och Lucretius hedonistiska filosofi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Juliana Gristelli; [2019]
    Nyckelord :Kerstin Thorvall 1925-2010 ; Det mest förbjudna; Epikuros 341 f. Kr. - c:a 270 f. Kr. ; Lucretius c:a 95 f. Kr. - c:a 55 f. Kr. ; De rerum natura; epikurism; hedonism; etik; njutning; lust; begär; feminism; kön; genus; kvinnors sexualitet i litteraturen; flickor och kvinnor i litteraturen; intersektionalitet; materialism; lärodiktning; litteratur och filosofi;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar och tolkar Kerstin Thorvalls roman Det mest förbjudna (1976) komparativt i ljuset av begrepp från Epikuros (341 f. Kr. - c:a 270 f. Kr. LÄS MER

  4. 4. Kravlöst men krävande En kvalitativ studie om tjejjoursvolontärers uppfattning av sina roller i virtuella möten med stödsökande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Strömberg; iris Grabe; [2018-12-14]
    Nyckelord :tjejjour; systerskap; icke-professionell; anonymitet; feminism; engagemang; medmänniska; gränssättning; makt; frivilligorganisation; volontär;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att undersöka volontärers upplevelser av att möta stödsökande över chatt inom en av Sveriges största tjejjourer. Vidare undersöktes volontärernas upplevda syfte och roller samt erfarenheter av mötena. Det empiriska materialet utgjordes av fem semistrukturella intervjuer med fem volontärer inom tjejjouren. LÄS MER

  5. 5. "Har någon sett Lisa, tjejer och killar?" : - En studie om förskolepedagogers interaktion med barn ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Lindroos; Jessica Ulander; [2017]
    Nyckelord :gender; sex; interaction; gender roles; positioning; genus; kön; interaktion; könsroller; positionering;

    Sammanfattning : Previous studies have shown that teacher’s interaction with children have a significant meaning for the construction of gender and that their approach maintains stereotypical perceptions of gender. Therefore, the purpose of this study is to survey and explain how preschool teachers at a preschool in Stockholm interact with children from a gender perspective and how their approach to traditional gender roles in their didactic work with children can affect their positioning. LÄS MER