Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Fortbildning ska man inte gnälla på" : En fenomenologisk analys av lärares kollegiala fortbildning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Britta Östangård; [2021]
    Nyckelord :Phenomenological life-word; Biesta; compulsory collegiate continuing professional development; continuing professional development; experience; teacher; primary school; subjectification; Livsvärldsfenomenologi; Biesta; upplevelse; obligatorisk kollegial fortbildning; fortbildning; lärare; grundskolan; subjektifiering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kollegial obligatorisk fortbildning erfars av erfarna och verksamma lärare i grundskolan. Genom den valda ansatsen livsvärldsfenomenologi problematiseras innebörder av hur lärarnas upplevelser och erfarenheter kan förstås inom ramen för deras kontext. LÄS MER

  2. 2. Tillväxt, lönsamhet och kvinnor : En jämförande studie av lönsamheten i mäns och kvinnors företag med hjälp av finansiella nyckeltal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Britta Göthberg; [2018]
    Nyckelord :Growth; Profitability; Key Figures; Gender; Women; Men; Business; Tillväxt; Lönsamhet; Nyckeltal; Kön; Kvinnor;

    Sammanfattning : Bakgrund/problemdiskussion: En generell uppfattning traditionellt är att kvinnor som ledare och företagare inte är lika framgångsrika som män, men i dagens samhälle kanske det inte är kön som bestämmer om en person kan driva lönsamma företag eller inte? Tillväxt är viktigt för att bibehålla och utveckla välfärd och kvinnliga företagare är en stor outnyttjad potentiell källa till ökad tillväxt. Totalt i Sverige är drygt en fjärdedel av företagarna kvinnor och visar inga tendenser till att öka. LÄS MER

  3. 3. “Man föds inte dum, man blir dum”: En undersökning om skolan i socioekonomiskt svaga kommuner med goda skolresultat

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tobias Adolfsson; Britta Hjort; [2017]
    Nyckelord :skolresultat; kommuner; socioekonomisk nivå; finansiering; inställning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Idén att “[d]en allt annat överskuggande faktorn för en elevs studieprestation är hennes socioekonomiska status” (Lärarnas Riksförbund 2008:24) är djupt rotad. Syftet med denna pilotstudie består dels i att visa varför skillnader i socioekonomisk nivå inte på ett tillräckligt sätt förklarar varför kommuner har så olika skolresultat, dels i att försöka hitta andra faktorer som kan förklara varför kommuner får goda skolresultat. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla språkundervisningen tillsammans : En studie av diskurser i en skolutvecklingsprocess

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Britta Utter; [2016]
    Nyckelord :discourse-theory; school-development; second-language-development; discourses; teacher role; learning; professional-learning-community; meaning; conceptions; diskursteori; skolutveckling; andraspråksutveckling; diskurser; lärarrollen; lärande; professionell lärande gemenskap; föreställningar; tankemönster;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate conceptions that affects the results of school development in order to improve the language used while teaching within all subjects. The approach is a dialogical practitioner-research where the principal studies within her own occupation/school and is driven by a social constructionist framework of knowledge and learning. LÄS MER

  5. 5. Elevassistenters arbete i en utmanande skolmiljö och elever med utvecklingsstörning och autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Britta Kaleta; [2014]
    Nyckelord :autism; elevassistent; utmanande beteende; utmanande miljö; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Britta Kaleta (2014)Elevassistenters arbete i en utmanande skolmiljö och elever med utvecklingsstörning och autism. (Student Assistants work in a challenging school environment and students with learning disabilities and autism). LÄS MER