Sökning: "Genusordning barn"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Genusordning barn.

  1. 1. Förskolebarn disskuterar genus utifrån disneys film Frost : En kvalitativ studie om barns perspektiv på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennis Nelandersson; Ludvig Nilsson; [2023]
    Nyckelord :: gender; children; preschool; pop-culture; gender order; gender concepts; gender differences; Disney.; genus; barn; förskola; populärkultur; fokusgrupper; genusordning; könsföreställningar; könsskillnader; Disney;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att studera barns perspektiv på genus utifrån fyraDisney-karaktärer. Studien riktar sig till verksamma pedagoger inom förskolan ochkan bidra till en förståelse om genus och barns könsföreställningar. LÄS MER

  2. 2. ”Normbyggande i bygg- och konstruktionsmiljön” : En diskursanalys av förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Hagström; Mimmi Almlund; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; bygg och konstruktion; normer; kön; genus; poststrukturalism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö. Studiens teoretiska ramverk utgörs av poststrukturalistisk språkteori, diskursteori, subjektsteori och Yvonne Hirdmans teori om genusordning. LÄS MER

  3. 3. Pojkar i klänning : En studie om genusordning och könsidentitet i barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Felicia Björklund; [2021]
    Nyckelord :children s literature; gender identity; gender order; norm criticism; barnlitteratur; genusordning; könsidentitet; könsöverskridande; normkritik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur pojkar i klänning gestaltas i barnlitteratur. Syftet är att ur ett normkritiskt perspektiv synliggöra hur genusnormer bryts och upprätthålls. Studiens datainsamling består av kvalitativ text- och bildanalys av tre stycken barnböcker som riktar sig till barn i åldern 3–6 år. LÄS MER

  4. 4. Trassel i genusdjungeln : En studie i förskollärares förhållningssätt till genus och normer i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanna Damm; Malin Holmer; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; Barnböcker; Genus; Förskola; Barn;

    Sammanfattning : Denna studie kombinerar genus och barnböcker för att problematisera hur några förskollärare förhåller sig till genus och om deras resonemang avspeglar sig i de böcker de väljer ut till sin förskoleavdelning. Studien utgår från feministisk poststrukturalism men vi använder även Hirdmans genusordning som analysverktyg. LÄS MER

  5. 5. "Han är en riktig crybaby"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Grönholm; Catharina Linde; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Kommunikation; Föreställningar; Normer;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet är att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagoger på två utvalda förskolortalar om barn i de pedagogiska samtalen. De samtalssituationer vi har valt att observeraär de tillfällen då pedagogerna reflekterar gemensamt i arbetslagen över veckan som varit. LÄS MER