Sökning: "Ingen Erlandsson"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Ingen Erlandsson.

  1. 1. Earnings management : Covid-19 pandemins påverkan på svenska företags användning av earnings management

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Pinky Li Erlandsson; Rasmus Larsson; Matilda Mineur; [2023]
    Nyckelord :Earnings management - The impact of the covid-19 pandemic on Swedish companies use of earnings management; Earnings management; Resultatmanipulering; Covid-19; Pandemi; Politisk osäkerhet; Modifierade Jonesmodellen; Diskretionära periodiseringar;

    Sammanfattning : Världen ställdes 2020 inför en helt oväntad pandemi som pågick fram till 2022. Under pandemins gång tillkom flertalet olika lagar, stöd och begränsningar för både personer och företag. Vissa av dessa åtgärder var så extrema att ingen hade kunnat förutse att något sådant skulle ske. LÄS MER

  2. 2. Påverkan av ett gemensamt fysiskt träningsprogram på hundägarens hälsorelaterade livskvalité och kroppskomposition hos både hundägare och hund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Nike Erlandsson; Julia Vingberger; [2023]
    Nyckelord :BCS; BMI; fysisk aktivitet; kroppsammansättning; hälsa; livskvalité; motivation; träningsprogram; övervikt;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är ett ökande problem hos människor och hundar och ofta kan en korrelation ses mellan hundägarens och hundens hull. Gemensamma träningsprogram för hundägare och hund har visats kunna stimulera till fysisk aktivitet och därmed ett hälsosammare liv med minskad risk för en rad olika sjukdomar, en positiv effekt på lyckokänsla och välbefinnande samt minskad depression och ångest hos människan. LÄS MER

  3. 3. Kroppsuppfattning hos unga idrottare : En jämförelse mellan judokas och fotbollsspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mattias Erlandsson; Owe Dvärby; [2023]
    Nyckelord :judo; fotboll; kroppsuppfattning; idrottare; ungdomar; elitsatsande; självbild; självkänsla; självuppfattning; psykologiska aspekter; skillnader; jämförelse; könsskillnader; gymnasium; eftergymnasial; man; kvinna; ideal; kroppsideal;

    Sammanfattning : Aim - The purpose of the study was to compare differences in body image between a specific weight-base sport and a ball sport. Related questions where as follows: “Are there any differences in distorted body image between soccer players and judokas?” “Is there an association between gender and age with distorted body image regardless of  sport?” Method - The survey was given to athletes striving to be elite within either judo or soccer. LÄS MER

  4. 4. Den psykiska ohälsan osynliga arena : En kvalitativ studie om Hallands kommuners arbete mot pyskik ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Nora Erlandsson Andréasson; Sara Sjödin; [2022]
    Nyckelord :mental illness; public sector; organization; system and lifeworld; sociology; psykisk ohälsa; offentlig sektor; organisation; system och livsvärld; sociologi;

    Sammanfattning : This qualitative study was conducted to get answers to what the municipalities are doing to counteract mental illness in young adults and what difficulties there is in the work to prevent mental illness. The study has been based on seven interviews and document analysis. LÄS MER

  5. 5. Augmented reality and gamification in higher education : Designing mobile interaction to enhance students’ intrinsic motivation and learning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Vilma Erlandsson; Elsa Ivarson; [2021]
    Nyckelord :augmented reality; gamification; higher education; course literature; concept-driven design research; förstärkt verklighet; spelifiering; högre utbildning; kurslitteratur; konceptdriven designforskning;

    Sammanfattning : The emergence of augmented reality (AR) and gamification in higher education has gained significant relevance by virtue of their demonstrated usefulness in learning spaces. Prior research has examined these technologies separately and shown promising results, but less is known about the impact of combining AR and gamification in higher education. LÄS MER