Sökning: "Nina Trygg"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Nina Trygg.
1. Lära sig nya sätt att leva med långvarig smärta – en kvalitativ studie av ett gruppträningskoncept i primärvården
Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Introduktion: Långvarig smärta påverkar uppemot 30% av världens befolkning och tar upp stora resurser inom hälso- och sjukvården. Långvarig smärta påverkar individen på flera nivåer där biopsykosociala interventioner har visat sig vara mest effektiva vid behandling. LÄS MER
2. Belysning i det urbana landskapet : vilka värden och aspekter inkluderas vid ljussättningen av våra städer?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Artificiell belysning i urbana offentliga miljöer fyller en nödvändig funktion för att människor ska kunna ha ett fungerande vardagsliv. Ljus möjliggör säker och trygg transport mellan olika målpunkter och bidrar till att människor kan ta del av det städer har att erbjuda även efter mörkrets intrång. LÄS MER
3. Nyutexaminerade sjuksköterskors erfarenhet och upplevelser av sin första tid i klinisk verksamhet : En deskriptiv litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat att den nyutexaminerade sjuksköterskan ofta har höga förväntningar inför sin nya yrkesroll och förhoppningar om att tillämpa god omvårdnad. Omvårdnadsdisciplinen ställer höga krav och innebär mycket ansvar inte minst för patientsäkerheten. LÄS MER
4. Anknytning vid inskolning ur förskollärares perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns anknytningunder inskolningsperioden. I studien hade vi anknytningsteorin som utgångspunkt, ochvi ville synliggöra förskollärarnas egna resonemang kring anknytningen underinskolningsperioden, vi har därför gjort en kvalitativ studie där vi har intervjuat sexolika förskollärare med öppna frågor. LÄS MER
5. Inkludering i fritidshem : En kvalitativ studie om hur nyanlända elever inkluderas i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och klargöra hur lärare inom fritidshem arbetar för att bidra till inkludering av nyanlända elever i elevgruppen på fritidshem. Studien synliggör även vilka svårigheter lärarna möter i arbetet med inkludering av nyanlända elever. LÄS MER