Sökning: "Orättvisor i samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Orättvisor i samhället.

  1. 1. En ojämlik samverkan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mina Rundén; Matilda Gillén; [2023-12-07]
    Nyckelord :samverkan; ojämlikhet; utländsk bakgrund; föräldrar; faktorer;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en systematisk litteraturstudie med utgångspunkt i vad forskning säger om ojämlikhet i samverkan mellan hem och skola. Vi har analyserat och reducerat material utefter det som är relevant mot vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Att tiga är guld - Den inte så neutrala neutralitetsprincipen inom Formel 1

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Malin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Civilrätt; EU-rätt; Idrottsjuridik; Europakonventionen; Neutralitetsprincipen; Yttrandefrihet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The principle of neutrality is a well-established and important principle within the sports world. The freedom from political influences and the ability to remain neutral in political matter is founded on the wish to be an inclusive and accepting arena, where athletes compete on the same terms, regardless of political or religious background. LÄS MER

  3. 3. Everything is not Super Freaky : En visuell textanalys om hur kvinnor porträtteras i kvinnliga hiphopartisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Jakobsson; Lina Kerrouchi; [2023]
    Nyckelord :Hip-hop; popular culture; objectification; the male gaze; music video; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visual analysis; Hiphop; populärkultur; objektifiering; the male gaze; musikvideo; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visuell analys;

    Sammanfattning : Porträtteringen av kvinnor inom manliga hiphopartisters musikvideor har varit i debatt och forskningens fokus länge. Denna studie ämnar att genom en kvalitativ forskningsstudie bidra med ett nytt perspektiv där vi analyserar kvinnliga hiphopartisters musikvideor utifrån ett genus och historiskt jämförande perspektiv med hjälp av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. Etnicitet inom skolämnet svenska : En studie om hur den etniska mångfalden representeras i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; läromedel; västerländsk; icke-västerländsk; orientalism; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på i vilken omfattning etnicitet uttrycks i läromedel i ämnet svenska för låg- och mellanstadiet, samt att ta reda på hur etnicitet representeras utifrån kultur, platser och egennamn i de undersökta läromedlen, sett till västerländskt och icke-västerländskt. För att få fram den här informationen har två frågeställningar formulerats: I vilken omfattning uttrycks olika etniciteter i text och bild när det gäller västerländska och icke-västerländska kulturer, platser och egennamn? På vilka sätt representeras de västerländska och icke-västerländska kulturerna, platserna och egennamnen i läromedlen? Två teorier har använts i studien. LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete i bildundervisningen : En kvalitativ studie om lärares resonemang kring att implementera värdegrunden i bildämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Peter Stjärneborn; [2023]
    Nyckelord :Värdegrund; bildundervisning; bildämnet; bildlärare; normer; normkritik; didaktik; samhälle;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att undersöka hur bildlärare resonerar kring implementeringen av värdegrunden i bildundervisningen. Studien utförs genom semistrukturerade intervjuer med två bildlärare som arbetar på högstadiet, där informanterna belyser sina erfarenheter av att implementera värdegrunden i bildundervisningen. LÄS MER