Sökning: "Pedagogical leaders"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden Pedagogical leaders.

  1. 6. Musikartister, ”ledare eller inte?” : En kvalitativ intervjustudie med svenska musikartister utifrån teorier om pedagogiskt ledarskap.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victor Forssman; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Influence; Role Model; Music Artist; Fans; Followers; Society; Pedagogical Leadership; Educational Leadership; Music Business; Ledarskap; Inflytande; Förebild; Musikartist; Följare; Samhälle; Pedagogiskt ledarskap; Musikbransch;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to develop understanding about: in what ways Swedish music artists become leaders for their followers from theories of Educational/Pedagogical Leadership; Music Artists’ perceptions of leadership and influence in a music-artist-follower-context; And the preconditions, opportunities and needs of learning on this topic amongst music artists. The background of this research is the importance of understanding these aspects in a rapidly developing society, where music artists are gaining more prominent roles and influence. LÄS MER

  2. 7. Högstadieelevers medskapande kraft : En kvalitativ studie om högstadieelevers formulering av feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Linde; [2023]
    Nyckelord :Agency; feedback dialogue; junior high school students; co-creation; pedagogical leadership; social constructionism; structure perspective; subjectification.; Aktörskap; feedbackdialog; högstadieelever; medskapande; pedagogiskt ledarskap; social-konstruktionism; strukturperspektiv; subjektifiering.;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie genomförd med fokusgruppsintervjuer och klassrumsobservationer för att undersöka hur högstadieelever formulerar feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning. Studiens utgångspunkt är socialkonstruktionistisk och undersöker elever och lärares konstruerande av det pedagogiska ledarskapet och feedback, med fokus på dialogen, utifrån ett aktör-och strukturperspektiv. LÄS MER

  3. 8. Förskolan som lärande organisation från rektorers perspektiv på samt uppfattningar om språk & flerspråkighetsutvecklande arbetssätt.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petra Karlqvist; Sana Hafeez; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; language development; preschool; leadership role; theoretical perspective on learning organizations; principal; educators; working methods; social constructionism.; flerspråkighet; språkutveckling; förskola; ledarroll; lärande organisationer; rektor; pedagoger; arbetssätt; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : The study is based on the pre-schools principal's descriptions of their work with language and the multilingualism's developing working methods in learning organizations to promote multilingualism and the language development of and for children in preschool. Social constructionism and Theoretical perspective on learning organizations are the theories in which the study is based, empirical data were collected via four semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 9. Framgångsrika pedagogiska tillvägagångssätt för damfotbollstränare : En kvalitativ intervjustudie utifrån damfotbollsspelares egna perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Vilma Rajalin; [2022]
    Nyckelord :women s soccer; women s soccer coach; successful leadership; leadership; transformative leadership; situational leadership; development; motivation  ; Damfotboll; damfotbollstränare; framgångsrikt ledarskap; ledarskap; transformativt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; utveckling; motivation.;

    Sammanfattning : Målet och syftet med denna studie var att ta reda på hur en damfotbollstränare bör vara och agera för att spelarna ska utvecklas, detta utifrån spelarnas egna perspektiv. Studien har en holistisk inriktning och gjordes ur hermeneutiskt-fenomenologisk tradition. LÄS MER

  5. 10. Att bereda för kollegialt lärande i en skola som förändras : En fenomenologisk studie om utländska lärares upplevelser av kollegialt lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Anela Ciber Jasarevic; [2022]
    Nyckelord :Immigrant teachers; phenomenology; collegial learning; educational leadership; Utländska lärare; fenomenologi; kollegialt lärande; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Den svenska lärarkåren har förändrats under de senaste åren. Fler lärare med olika utbildningsbakgrund har börjat arbeta i den svenska skolan. Detta skapar nya utmaningar för rektorn som den pedagogiska ledaren att leda och skapa förutsättningar för det kollegiala lärandet bland skolans pedagoger. LÄS MER