Sökning: "Sociala medier skönhet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Sociala medier skönhet.

  1. 1. Drop Dead Gorg(on)eous : A Multimodal Discourse Analysis of the Contemporary Medusa Tattoo

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Edling; [2024]
    Nyckelord :Art history; Medusa; Medusa tattoo; tattoos; TikTok; multimodality; écriture féminine; postfeminism; Konstvetenskap; Medusa; Medusatatuering; tatueringar; TikTok; multimodalitet; écriture féminine; postfeminism;

    Sammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of the contemporary ‘Medusa tattoo’ that gained traction on the social media platform TikTok in 2019 as a symbol of sexual assault survival, and which has since come to function as an instrument for digital feminist activism. The study aspires to provide a new, previously unexplored link to the long chain of academic research on the figure of Medusa by looking at the emergence, function, and potential of the Medusa tattoo. LÄS MER

  2. 2. Influencers och skönhetsideal :   ’’Dom är ju snygga även om deras utseende är fejk’’  

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Nordlund; Sjölén Simone; [2023]
    Nyckelord :Social media; Influencer; Cosmetic procedures; Beauty standards; Impact; Sociala medier; Influencer; Skönhetsingrepp; Skönhetsideal; Påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och diskutera huruvida influencers påverkar människor när det kommer till skönhetsideal. Undersökningen syftar till att öka förståelsen för vilka faktorer som kan ligga bakom att personer överväger eller beslutar sig för att göra ett skönhetsingrepp. LÄS MER

  3. 3. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  4. 4. När skönheten är odjuret : En studie om unga kvinnors attityder till framställningen av skönhetsingrepp på Instagram – med inriktning på deras självbild.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rebecca Smahl; Levi Shanni; [2022]
    Nyckelord :Instagram; gender; beauty; beauty ideal; beauty procedures; identity; attitudes; Instagram; genus; skönhet; skönhetsideal; skönhetsingrepp; identitet; attityder;

    Sammanfattning : Kroppens yttre utseende har varierande betydelser i människors liv, men alla har en uppfattning om hur de tänker och känner kring sin kropp. Vår kroppsuppfattning influeras oftast av yttre faktorer, inklusive sociala medier som presenterar innehåll som kan påverka vårt tankesätt. LÄS MER

  5. 5. Skönhet och sociala medier : Unga kvinnors upplevelser av skönhetsideal och skönhetsingrepp, samt deras upplevelse av sociala mediers påverkan på dessa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabelle Paanalahti Abrahamsson; Matilda Furuholm; [2022]
    Nyckelord :beauty ideal; cosmetic procedure; social media; women; social influence; self image; skönhetsideal; skönhetsingrepp; sociala medier; kvinnor; social påverkan; självbild;

    Sammanfattning : Skönhetsideal och strävan efter dessa är inte ett nytt fenomen, utan har funnits i olika kulturer och samhällen genom tiderna. Däremot har vi idag nya metoder i form av skönhetsingrepp för att korrigera och uppnå det rådande idealet. LÄS MER