Sökning: "Till Danell"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Till Danell.

  1. 1. Framtagning av filtermur för att förhindra jorderosion

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Yessica Castro; Danell Zavoianu Anderea; [2022]
    Nyckelord :Jorderosion; Mur; Filtrering; Terrassering;

    Sammanfattning : Soil erosion is a universal problem that causes landslides and poorer harvest. To estimate the soil loss of soil erosion an equation can be used, inwhich the ground slope angle is one of the factors. This leads to an increaseof soil erosion in ground slopes compared to flat ground. LÄS MER

  2. 2. "Inte sjutton läser man alla de där papperna man får" : En kvalitativ studie om hur MiFID II påverkat Principal agent problem vid investeringsrådgivning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Amie Berglund; Oskar Danell; [2019]
    Nyckelord :MiFID II; agency theory; principal-agent problem; information asymmetry; asymmetric information; conflict of interest; personal financial advice; performance measures; performance measurement; stewardship theory; MiFID II; agency theory; principal-agent problem; informationsasymmetri; intressekonflikt; investeringsrådgivning; prestationsmått; incitamentssystem; stewardship theory;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den tredje januari 2018 trädde EU-direktivet Markets in Financial Instruments Directive II (MiFID II) i kraft. Direktivet ämnar öka investerarskyddet genom att eliminera informationsasymmetri och intressekonflikter på finansmarknaden, och samtidigt harmonisera reglerna mellan EU-länder. LÄS MER

  3. 3. Är Apis Mellifera värd att skydda och i så fall varför? - En studie om biexperters syn på Apis Melliferas relevans ur ett hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Thomas Danell; [2018]
    Nyckelord :Apis Mellifera;

    Sammanfattning : SammanfattningBinäringen i Sverige kan tyckas vara ett smalt område, men trots detta så är kommunikationenmellan de olika aktörerna inom området bristfällig. Detta orsakar i sig att det är svårt att bildasig en uppfattning om Apis Mellifera skall betraktas som skyddsvärd. Syftet med denna studieär främst att undersöka om A. LÄS MER

  4. 4. Målkongruens vid otydlighet på svenska lärosäten : En kvalitativ studie om svenska lärosätens interna kommunikation av otydliga mål

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Amanda Bergenudd; Louise Danell; [2018]
    Nyckelord :Goal congruence; internal communication; Goal formulation; public sector; Swedish universities; goals; Management; Målkongruens; intern kommunikation; målformulering; offentlig sektor; svenska lärosäten; målstyrning;

    Sammanfattning : Issue: Swedish institutions of higher education experiences higher pressure from the surrounding society to follow development and continuously renew themselves. As an example of government owned organisations that are complex, decentralised and professional, organisations such as universities, are working towards unclear and vague goals. LÄS MER

  5. 5. Eftermarknadsservice - En hård nöt att knäcka : En kvalitativ studie om eftermarknadsservice och dess roll för olika funktioner inom företaget

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emma Kragelund; Louise Danell; [2017]
    Nyckelord :After sales services; service; knowledge; innovation; necessary evil; organisational structure; organisational culture; Wissen; innovation; Kundendienst; dienstleistungen; verkauf; Erkenntnisse; organisatorischer Aufbau; Aufbauorganisation; Unternehmenskultur; Eftermarknadsservice; eftermarknad; service; kunskap; innovation; onödigt ont; organisationsstruktur; organisationskultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Eftermarknadsservice har både i tidigare forskning och praktiken länge setts som en svårkontrollerad funktion och även ett nödvändigt ont. Som en potentiell källa till konkurrenskraft genom innovation, marknadsföring, ökad kundnöjdhet och lönsamhet ställer vi oss därför frågan varför företag inte lyckas uppnå eftermarknadsservicens fördelar. LÄS MER