Sökning: "abduktiv ansats pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden abduktiv ansats pedagogik.

  1. 1. "En liten tjej ska inte vara ute sent" : - otrygghet hos kvinnor ur en sociologisk synvinkel

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Matilda Castman; Hedda-Louise Skoogh; [2023]
    Nyckelord :insecurity; women; occurrence; experience; emotions; acting; sociology; photo-elicitation; qualitative; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; sociology of emotions; gender; norms; otrygghet; kvinnor; uppkomst; upplevelse; emotioner; handlande; sociologi; foto-elicitering; kvalitativ; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; emotionssociologi; genus; normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvinnors upplevelse av otrygghet. Detta genom frågeställningar som berör otrygghetens uppkomst, kvinnornas emotioner och handlande i otrygga situationer. Ett hermeneutiskt och kvalitativt synsätt har använts med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Medarbetarsamtalet som verktyg för ledarskap och organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniella Niemi Zegers; Malin Larsdotter; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Performance review; Organizational learning; Manager; Operational manager; Ledarskap; Medarbetarsamtal; Organisatoriskt lärande; Chef; Operativ chef;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att närmare undersöka det ledarskap som synliggörs under ett medarbetarsamtal, med utgångspunkt i intervjuer med chefer. Ett delsyfte är också att belysa medarbetarsamtalets funktion i processer av organisatoriskt lärande på arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. "Så absolut, vi behöver vara vid kaffemaskinen faktiskt" : En fallstudie om medarbetares upplevelser av kontextuella villkor för informellt lärande inom Arbetsförmedlingens HR-avdelning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Caldevi; Jenny Nastrand; [2023]
    Nyckelord :Informal learning in the workplace; workplace learning; work environment; learning conditions; gender; gender equality.; Informellt lärande; arbete; arbetsplatslärande; arbetsmiljö; villkor; kön; genus; jämställdhet; HR-personal; statlig myndighet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för vilka kontextuella villkor som HR- medarbetare inom Arbetsförmedlingen upplever påverkar möjligheterna till informellt lärande samt om dessa upplevelser skiljer sig åt mellan kvinnor och män. Studien är en kvalitativ enfallsstudie som är utförd på Arbetsförmedlingens HR-avdelning. LÄS MER

  4. 4. Jag skapar mig tiden : En kvalitativ studie om rektorers arbete för lärares utveckling och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linnea Andersson; Andrea Bagoly; Alexandra Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Hälsa; hälsofrämjande insatser; lärande; pedagogik; rektorers arbete; utveckling;

    Sammanfattning : Rektorers höga arbetsbelastning kan påvisas genom svårigheter att finna tid eller resurser för implementering av hälsofrämjande insatser på skolor. Hälsofrämjande insatser för lärares hälsa och utveckling på arbetet, anses vara en väsentlig del av rektorns arbete utifrån arbetsmiljöarbetet. LÄS MER

  5. 5. Yrkeshögskolan i skuggan av högskola/universitet : En kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledare informerar och vägleder elever inför eftergymnasial utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Calissendorff; Nellie Michelsson; [2022]
    Nyckelord :Guidance; Information; Post-secondary education; Horizons for action; College preparatory programmes; Vägledning; Information; Eftergymnasial utbildning; Handlingshorisont; Högskoleförberedande gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att undersöka hur studie- och yrkesvägledare informerar och vägleder elever på högskoleförberedande gymnasieprogram inför val av eftergymnasiala studier på högskola/universitet och yrkeshögskola. Studien bottnade i en teoretisk ansats som tar sin grund i Careershipteorin, med särskild tyngdpunkt i handlingshorisont. LÄS MER