Sökning: "allas lika värde förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden allas lika värde förskola.

  1. 1. ”Klart alla är delaktiga, fast vi gör olika” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin barnsyn och hur det påverkar delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Corneteg Larsson; Rebecca Johansson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; Delaktighet; Barnsyn; Trygghet; Erfarenhet; Förskola; Förskollärare; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är baserad på en kvalitativ metod för att studera hur förskollärarna beskriver sin barnsyn och hur det kan påverka barnens delaktighet i den pedagogiska dokumentationen. För att samla in empirisk data har en grupp – och två parintervjuer använts som metod. LÄS MER

  2. 2. Vi sår ett litet frö : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkning av jämställdhetsuppdraget i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emmy Sandholm; Ebba Tollin; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; genus; jämställdhetsuppdraget; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar och bejakar jämställdhet i sin yrkesprofession i förskolan. Forskningsfrågorna som studien har utgått ifrån är: På vilket sätt tolkar förskollärare jämställdehtsuppdraget? Hur arbetar förskollärare med jämställdhet i förskolan? Förskollärarnas egen tolkning av jämställdhet har studerats i relation till studiens centrala begrepp: jämställdhet och genus. LÄS MER

  3. 3. Trygghet och demokrati – den goda förskolebarndomens kärna? : Dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i förskolors plan mot kränkande behandling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Sjövall; [2021]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; våld; kritisk diskursanalys; diskurs; förskola; barndom; demokrati; trygghet; förskolebarndom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och kritiskt granska förskolors plan mot kränkande behandling med fokus på dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i formuleringarna kring arbetet mot kränkande behandling. Det empiriska materialet består av förskolors plan mot kränkande behandling samt övergripande nationella policydokument. LÄS MER

  4. 4. Värdegrund i förskolan : Förskollärares arbete med värdegrund i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Hammarström; Tina Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; förskola; förskollärare; makt; normer; värdegrund.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och synliggöra förskollärares arbete med förskolans värdegrund. Problemformuleringen i vår studie var att värdegrundsarbetet hanterades olika i förskollärarnas arbete, även fast förskollärarna var utbildade. LÄS MER

  5. 5. “Vi är olika med lika värde”: Etniskt mångfald i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar och talar om barns etniska olikheter under samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hilda Diaz; Maria Taube-Sandelin; [2019]
    Nyckelord :children; preschool; ethnicity; diversity; equal value; circle time; interculturalism; discourse; barn; förskola; etnicitet; mångfald; lika värde; samling; interkulturalitet; diskurs;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to gain knowledge about how preschool teachers talk about the handling of children's ethnic differences circle time. In order to collect data, qualitative interviews with preschool teachers at five different pre-schools in the Stockholm area have been selected. LÄS MER