Sökning: "attraktiv arbetsgivare varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden attraktiv arbetsgivare varumärke.

  1. 1. Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Charlie Björklund; Karl Odebäck; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; brand building; attracting staff; retaining staff; organizational culture; work environment; Employer branding; varumärkesbyggnad; attrahera personal; bibehålla personal; organisationskultur; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. LÄS MER

  2. 2. VARFÖR SKA JAG ARBETA HOS ER? - EN KVALITATIV STUDIE OM IT-STUDENTERS UPPFATTNING OM VAD SOM UTGÖR EN ATTRAKTIV ARBETSGIVARE INOM TILLVERKNINGSINDUSTRIN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Dania Khairallah; Erik Markholm; [2022-07-01]
    Nyckelord :Attraktiv arbetsgivare; Employer Branding; Tillverkningsindustri;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker vad det innebär att vara en attraktiv aktör på arbetsmarknaden, med fokus på IT-studenters perspektiv och med tillverkningsindustrin som objekt. På grund av den rådande kompetensbristen i företag som tillhör tillverkningsindustri var bakgrunden till denna studie att undersöka varför tillverkningsindustrin upplever sig ha problem med att attrahera IT-kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Arbetsgivarvarumärke – en kvalitativ studie offentlig sektor : Upplevelsen av arbetet med arbetsgivarvarumärket inom en kommunal äldreomsorgsförvaltning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mathilda Lundström; Anneli Nordvall; [2022]
    Nyckelord :employer brand; employer branding; communication; attributes; public sector; municipality; elderly care; arbetsgivarvarumärke; varumärke; kommunikation; attribut; offentlig sektor; kommun; äldreomsorg;

    Sammanfattning : Tidigare forskning menar på att det gynnar en organisation att börja arbetet med ett arbetsgivarvarumärke internt, att erbjuda befintliga medarbetare betydande attribut och på så vis uppfattas som autentisk, attraktiv och unik. Detta i sin tur skapar ambassadörer för organisationen och ett gott rykte som arbetsgivare vilket attraherar potentiella medarbetare (Backhaus & Tikoo, 2004; Lundkvist, 2015; Maxwell & Knox, 2009). LÄS MER

  4. 4. Mycket snack och lite verkstad i byggbranschen? : En kvalitativ studie om hur ett företag arbetar med sitt varumärke för att attrahera och rekrytera kvinnor i en mansdominerad bransch.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sigrid Palmkvist; Louise Wöllner; [2019]
    Nyckelord :HR; Employer branding; genus; attraktiv arbetsgivare; byggnadsbranschen; arbetsgivarvarumärke;

    Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad kan idag beskrivas som könssegregerad. I framtiden kan detta leda till svårigheter att bemanna, samt bidra till en ojämställd arbetsmarknad, vilket bland annat kan innefatta könsfördelningen i de ledande positionerna. LÄS MER

  5. 5. Konsten att attrahera på framtidens arbetsmarknad : En studie i arbetsgivares attraktivitet inom IT-branschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Johanna Holmberg; Sanna Olsson; [2019]
    Nyckelord :Attractive employers; attractive work; talent management; employer branding; value proposition; Attraktiva arbetsgivare; Attraktivt arbete; Talent management; employer branding; value proposition;

    Sammanfattning : The increasing digitalisation of our society is making it harder for the IT industry to attract and recruit employees. One of the biggest assets a company has is its employer brand. This makes “employer branding” one of the most important matters for companies in the IT industry (Backhaus & Tikoo, 2004). LÄS MER