Sökning: "barnkaraktärer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet barnkaraktärer.

  1. 1. Från blåbärspojkar och lingonflickor till Kenta med barbisar : En kvalitativ text- och bildanalys av genusframställningar i barnlitteratur över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elvira Isaksson; Emelie Oldin; [2022]
    Nyckelord :Genus; text- och bildanalys; bilderböcker; Elsa Beskow; Pija Lindenbaum;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera bilderböcker av två författare, Elsa Beskow och Pija Lindebaum, från olika tidsperioder med bred spridning och stor produktion. Syftet var också att analysera hur bilderböcker har förändrats över tid. LÄS MER

  2. 2. Hur synliggörs barnen? : En visuell analys av karaktärer i reklamfilm från tre stora internationella barnrättsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Beth Cavallin; [2020]
    Nyckelord :children; portrayal; visual analysis; non-profit organization; advertising; commercials; sociosemiotics; multimodality; semiotic resources; characters; barn; framställning; visuell analys; ideell verksamhet; reklamfilm; sociosemiotik; semiotiska resurser; multimodal analys; karaktärer;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur tre av de största internationella barnrättsorganisationerna porträtterar karaktärer, i synnerhet barn i reklamfilm med sociosemiotiken som teoretiskt ramverk. Materialet som analyseras består av nio utvalda filmer från Unicef, SOS Barnbyar samt Rädda Barnen som publicerats under tidsperioden 2015–2020. LÄS MER

  3. 3. En studie om könsmönster i förskolans bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Karlsson; Helen Persson; [2020]
    Nyckelord :Bilderböcker; Genus; Könsmönster; Könsstereotyp;

    Sammanfattning : I förskolan har förskollärare ett komplext uppdrag där de både har som uppgift att erbjuda högläsning för barn och att motverka könsmönster som begränsar barns val, utveckling och lärande. Tidigare forskning har visat att bilderböcker förmedlar traditionella könsmönster och att barn får förståelse för hur pojkar och flickor förväntas agera utifrån detta. LÄS MER

  4. 4. Olika, men lika mycket värda? : En normkritisk textanalys av åtta bilderböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Lundberg; Emma Mohlin; [2020]
    Nyckelord :Normkritiskt perspektiv; Sociala kategorier; Normer; Identifikation; Bilderbok;

    Sammanfattning : I detta arbete har åtta bilderböcker analyserats via en kvalitativ textanalys. Arbetet har tagit sin teoretiska utgångspunkt i ett normkritiskt perspektiv. De sociala kategorier som legat till grund föranalysen är genus, funktionsvariation, etnicitet, klass och familjekonstellationer. LÄS MER

  5. 5. Nils Holgersson och synen på barn, barndom och nationen: en komparativ studie av hundra års utveckling i Sverige och den engelskspråkiga världen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Evelina Kallträsk; [2019]
    Nyckelord :Nils Holgersson; Selma Lagerlöf; barndomen; barn; nationen; barndomens historia; synen på; childhood; children; nation; views of; föreställd läsare; föreställd gemenskap; implied reader; imagined communities; barnlitteratur; children s literature; komparativ studie; comparative study; översättning; translation; History and Archaeology; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Children’s literature is an underused source for historical studies even though children’s books have great potential to give us insights into the time in which they were written. This is especially true when it comes to views of children and childhood which makes children’s literature a good way into the complex history of childhood. LÄS MER