Sökning: "bikulturella"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet bikulturella.

  1. 1. Upplevelsen av identitetsskapande hos unga svenskfödda individer med utländsk bakgrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sanna Nejmeddin; [2022]
    Nyckelord :identity formation; bicultural identity development; bicultural identity integration; bicultural self-efficacy;

    Sammanfattning : Att veta vem man är i en värld fylld av normer och regler kan vara en kamp för många. Vad identitet betyder beror på vem som tillfråggas vilket även skiner ljus på den komplexitet som existerar kring detta ämne. LÄS MER

  2. 2. Man håller sig i mitten och man håller sig stadig

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Filippa Ahlkrona; Filippa Kugelberg; [2021]
    Nyckelord :Kultur; unga vuxna; bikulturell identitet; identitetsskapande; symbolisk interaktionism; liminalitet; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Kultur är en essentiell del i många människors liv, speciellt hos bikulturella individer för att de upplever två kulturer inom sig. Vi vill bidra med kunskap och förståelse inför bikulturell positionering och hur detta upplevs. LÄS MER

  3. 3. Ledare som bygger broar : En fallstudie om bikulturella ledare i globala virtuella grupper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Tina Cymbron; Christian Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Biculturalism; cultural intelligence CQ ; cultural diversity; global virtual teams GVT ; relational leadership; Bikulturalism; kulturell intelligens CQ ; kulturell mångfald; globala virtuella grupper GVG ; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte: Det finns en växande trend med ökad kulturell mångfald i samhället, organisationer och inom individer. Bikulturalism innebär specifik kompetens som underlättar ett relationsbyggande inom kulturell mångfald. Arbete organiseras dock ofta virtuellt, vilket försvårar relationsbyggandet. LÄS MER

  4. 4. L3-motivation och integrationssträvan på komvux : En studie om vuxna invandrares motivation att läsa engelska i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Lili Sara Schmidt; [2016]
    Nyckelord :adult education; adult immigrants; adult learning; English as a third language; Global English; integrativeness; integrative motivation; komvux; L2 Motivational Self System; L3 learner; L3 learning; L3 motivation; L3 Motivational Self System; L3 Self; engelska som tredjespråk; global engelska; integrationssträvan; integrativ motivation; komvux; L2-motivationssjälvbildssystem; L3-inlärare; L3-inlärning; L3-motivation; L3-självbild; vuxenutbildning; vuxna invandrare; vuxnas lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att kvalitativt undersöka L3-motivation hos vuxna invandrare som läser engelska (L3) på komvux i Sverige. Motivation undersöktes i relation till samspelet mellan målgruppens behov och mål, det svenska samhället och engelskans globala status. LÄS MER

  5. 5. Bikulturella erfarenheter som kunskapsbas i arbete med invandrarungdomar : Ur några professionellas synvinkel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sandra Hanna; Nicolas Bruschi; [2013]
    Nyckelord :Ackulturation; Bikulturell; Etnicitet; Erfarenhet; Kunskap; Invandrarungdom; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att belysa vilken betydelse professionellas bikulturella erfarenheten kan ha arbetet med invandrarungdomar och frågeställningarna löd – Hur kan den personliga erfarenheten från ackulturationsprocessen bidra och användas i arbetet med invandrarungdomar? Vilka möjligheter alternativt hinder kan man se med den personliga erfarenheten? Detta gjordes med hjälp av fem kvalitativa intervjuer ur en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att professionella har stor användning av erfarenheterna i arbetet med invandrarungdomar, de känner igen sig i ungdomens situation och har god insikt i deras identitetsutveckling. LÄS MER